Extant Sæson 1

21. februar 2016 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Extant Sæson 1 billede

Science-Fiction klicheerne står i kø i en form for Halle Berry comeback

Hvad blev der egentlig af Halle Berry, tænker du nok? Det tænker jeg hvert fald. I starten af 00’erne var hun en af de største stjerner som Bond-babe i Die Another Day (2002), Oscar-vinder for Monster’s Ball (2001) og superheltinden Storm i X-Men franchisen. Derefter er hendes karriere falmet en smule, selvom hun dog har dukket op i et par film om året, men intet at sammenligne ift. hendes tidligere succes. Den stort anlagte Extant virker som et forsøg på at opnå tidligere tiders popularitet, men Extant formår aldrig at løsrive sig og blive sin egen serie, derimod låner den skamløst af samtlige sci-fi film man kan nævne på stående fod.

I en nær fremtid er astronauten Molly Woods (Halle Berry) på en solomission i rummet i 13 måneder. Derhjemme venter hendes mand John (Goran Visnjic) og deres robot søn med kunstig intelligens Ethan (Pierce Gagnon) på hende. Da Molly kommer hjem, finder hun ud af at hun er gravid, men hvordan er det muligt, når hun har været alene af sted i 13 måneder? Mystikken er stor og Molly føler sig hurtigt forfulgt af hendes arbejdsplads der er meget interesseret i hendes graviditet, og hvad der egentlig fandt sted på hendes mission.

Extant er sci-fi i klassisk forstand; klassisk således, at serien føles som et stort genbrug af tidligere tiders mest anerkendte sci-fi værker. Derfor bliver Extant heller aldrig rigtig spændende og dens egen, fordi man netop har set det hele før. Mødet med et ukendte i rummet, den korrupte arbejdsplads der har deres egen egoistiske mission og robotdrengen med kunstig intelligens er jo alt sammen set før og bedre. Steven Spielberg er executive producer på serien, og der er tydlige linjer til Spielberg tidligere værker som Close Encounters of the Third Kind (1977) og A.I – Kunstig Intelligens (2001). Egentlig virker det som om, at Spielberg kaster penge i de fleste serier indenfor sci-fi genren. Jeg har tidligere anmeldt Under the Dome (2013-) som Spielberg også var executive producer på, og det samme er han på serien Falling Skies (2011-), men fra mit synspunkt synes jeg ikke, at nogen af de tre serier formår at bryde ud af den forudsigelig sci-fi formel.

Men er Extant så Halle Berrys comeback? Ikke rigtigt. Halle Berry brænder aldrig rigtig igennem som astronauten Molly Woods, der må kæmpe imod de kræfter hun ikke rigtig kan forstå, og faktisk føler jeg at hendes karakter udvikler sig på utroværdig vis, så hun bliver mere og mere irriterende. Seriens bedste skuespillerpræstation kommer faktisk fra den unge Pierce Gagnon, der er fremragende som robotten med kunstig intelligens, og han fanger på fornemmeste vis en rolle, som man aldrig rigtig ved, hvor man har. Det ene øjeblik er han en sød uskyldig dreng, og det næste øjeblik er han en robot med kendskab over hvor anerledes han er ift. andre børn.

Som sagt bliver Extant aldrig rigtig et comeback for Halle Berry, dertil er serien simpelthen for genkendelig i dens genrebrug. Den har sine spændende momenter, men det er nok kun de største sci-fi fans, der vil finde serien decideret god. Jeg vil nok hellere anbefale, at man ser nogle af de sci-fi klassikere, som serien så flittigt låner fra.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Extant Sæson 1 indeholder følgende ekstramateriale:
• The Story of Extant