Extreme Ops (DVD)

14. august 2003 af Carl Gustaf Hjelt Liebe

Extreme Ops (DVD) billede

En flok unge adrenalin-freaks må gøre brug af deres færdigheder indenfor ekstremsport, da de med vilje udløser en lavine og støder på nogle sure terrorister, der vil se blod

Et hold ekstremsports-entusiaster, med speciale i alle mulige farlige sportsgrene (ski, snowboarding, skateboarding, rafting, cykling med bmx-cykel) hyres af en reklamefilmsinstruktør til at medvirke i en reklamefilm for et videokamera. Det bliver besluttet at det bedste sted for de kommende optagelser er Østrig. For at effektivisere optagelserne, er det ”fedt” med vilje at udløse en lavine og derpå stå på ski og snowboard efter den. De er ikke alene - nabolaget huser farlige personligheder, herunder Slobodan Kavle, en serbisk krigsforbryder, der officielt er blevet dræbt i et flystyrt. Slobodan har med sine moralforladte medsvorne svoret på, at ingen må vide noget om deres uofficielle opholdssted i de østrigske bjergområder. De er derfor ikke glade for, at filmholdet ankommer og gør opmærksom på dem selv. Dråben der får bæret til at flyde over, er når 2 fra holdet optager Slobodan på videokamera i den mest ømtåelige af alle situationer – inår han er i færd med at kramme sin kone. Dette skal ikke ske ustraffet og i næste øjeblik må de stakkels skibumser se sig selv omringet af laviner og sure serbere med lange rifler. Nu er det op til dem selv og deres færdigheder indenfor snowboarding, der afgør om der er mulighed for at overleve.

Extreme Ops er en film, der er dedikeret til ekstremsport og den har en lille tvist i historien for at skille sig ud fra andre lignende film (Point Break, Cutaway) . Tvisten er selvfølgelig, at der er bad guys efter sportsudøverne (og at det ikke er dem selv der er bad guys), men der synes nu alligevel at være hældt ny vin på gamle flasker. James Bond har også haft terrorister i hælene på ski - der er bare så meget mere kvalitet over skuespilpræstationerne i James Bond film end der på noget tidspunkt er i Extreme Ops.

De mest kendte skuespillere i Extreme Ops er Devon Sawa (Final Destination) og Bridgette Wilson (måske mest kendt fra Billy Madison med Adam Sandler). De er desværre landet i en film, der ikke kan hjælpe dem særligt meget videre i deres karriere. I hvert fald ikke hvis det er de store roller de satser på. Filmen når ikke at skildre de unges personligheder, men er ret overfladisk på dette punkt. Man kommer heller ikke ordentligt ind i hovederne på forbryderne. Derfor virker deres jagt på de unge formålsløs og deres del i filmen virker overflødig. Det mest pinlige er, at den serbiske krigsforbryder bliver ved med at tro på at filmholdet kommer fra den amerikanske efterretningstjeneste og er ude på at knalde ham. Hvor meget paranoia har man ærligt talt lov til at have? Den mest gennemførte af rollerne spilles af den overgearede reklamefilms-instruktør, Jeffrey (Rupert Graves). Han er ligeglad med sine omgivelser, bare det der skal bruges er i kassen.

Det vil dog være for kedeligt ikke at nævne de mest interessante sider i filmen – for noget er den da værd at se for. Filmen byder på nogle skøre ideer, som man ikke skal forsøge sig med i virkeligheden: Der bliver snowboardet efter toge og skateboardet på toppen af toge … Scenerne med rafting og cykling er heller ikke til at kimse af. Disse sekvenser kan akkurat give filmen et lille løft.

Det er instruktøren bag top action-filmen The Art Of War (med Wesley Snipes), der disker op med Extreme Ops. Det er bare utroligt at Christian Duguay er blevet indhentet af uinspirerende manuskripter allerede – det ikke ski’ godt. Dette er simpelthen for tyndt, der er for lidt kød på historien… det virker som om den er blevet krydret med terrorister i sidste øjeblik - ”bare for at gøre den mere spændende”. Der findes mange gode alternativer til denne film, hvorfor den skal undgås.

Medmindre du selv er ekstrematlet eller vild med snowboarding – så er filmen nok et must. Afslutningsvis må man sige, at Devon Sawa’s egne ord om filmen dækker udmærket: ”No-Brainer, Action, Fun”.

DVD – ekstra materiale

Det er ikke de største overraskelser at finde på skiven - udover standard scene index, trailere, mange sprogs undertekster og cast & crew info. Der er en featurette der handler om ”bag kameraet”, men der er kun interviews med Devon Sawa og Bridgette Wilson. Man får ikke engang lov til at høre særligt meget af, hvad de siger, fordi halvdelen af featurettens løbetid (ca. 5 minutter) bruges på at vise filmklip fra filmen.
Filmen kommer i 2 versioner: 2:35 Anamorphic til normalt TV og 2:35 Anamorphic til et 16:9 bredformat TV, så der skulle være rig lejlighed til at få de fulde oplevelser ud af ski-scenerne. Filmens audio kvalitet er Dolby Digital 5.1 og har man en DTS-kompatibel afspiller, kommer filmen med denne feature også.
For ekstramaterialet får denne film 2 ud af 6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Scanbox.

Titel: Extreme Ops