F For Får - Filmen

26. marts 2015 af Kathrine Nørrelund

F For Får - Filmen billede

Hvad får formår

De fleste kender Aardman Studiet for deres film om Walter og Trofast, Flugten Fra Hønsegården (2000) og Skyllet Væk (2006). I deres bestræbelser på at udvide vores syn på dyr til snarrådige, handlekraftige individer, har de nu givet en anden af deres karakter, Shaun the Sheep eller Frode Får som vi kender ham i Danmark, en længere film, der viser hidtil ukendte sider af får. Frode Får dukkede først op i en Walter og Trofast-film, men fik senere sin egen serie, der efterhånden kører i det meste af verden også Asien og de arabiske lande. Nu har den uldet fætter altså taget springer til det store lærred, og som sig hør og bør, tager han til storbyen.

Et får i suppen
Det lyder nok som starten på en udtrådt kliché, men det er det ikke helt. Frode er blevet lidt træt af den samme rutine på sin gård. Han får en idé om at holde en fridag, og fårene lægger en plan der indebærer at få landmanden til at falde i søvn i en campingvogn. Desværre løber vognen løbs, kører ind til Den Store By, hvor landmanden får hukommelsestab, og fårene bliver selvfølgelig nødt til at redde ham. Men storbyen byder på mange udfordringer fra en ondsindede dyrefanger til at overholde etikette på fine restauranter.

Får-nem underholdning
Aardmands film er kendt for at være tyk med referencer til alt fra popkultur til litterært indforståethed. Dette er ingen undtagelse, og det er en af grundene til, at de fleste forældre ikke ville kede sig, hvis de tager deres børn med ind til denne film. Samtidig er filmen meget sød og trækker nok på bøvsehumoren til at børnene også vil få en fest. På den anden side er filmen lidt mere tandløs end andre af Aardmans film, ikke mindst fordi der ikke er nogen dialog, selv menneskene taler i en udefinerbar mumlen, og filmen beror derfor meget på praktiske jokes (dog ikke udelukkende - se efter en kat i et internat med en utroligt velplaceret henvisning til Ondskabens Øjne).

Alt i alt er det en fornøjelig film, hvor alle vil føle sig nogenlunde underholdt uden måske at være løftet over skyerne. Og så er får helt jo generelt enormt nuttede, og det skal man ikke kimse af.

Titel: F For Får - Filmen
Original Titel: Shaun The Sheep