Fantastic Beasts and Where to Find Them (4K)

4. maj 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Fantastic Beasts and Where to Find Them (4K) billede

Rowling og Yates disker op med endnu et episk eventyr i tilbagevendelsen til Potter-universet.

I øjeblikket er der en inden for filmverdenen en helt klar tendens til at udvide i forvejen kendte filmuniverser, hvor fortid, nutid og fremtid kobles sammen i et væld af film. Tænk bare på Marvel’s Cinematic Universe, de mange nye Star Wars-film, Alien-udvidelserne osv. Et hidtil urørt univers har været Harry Potter-universet, men med hele 8 film, en enorm fanskare af både bøger og film, samt J.K. Rowlings bogfortsættelse (Harry Potter and the Cursed Child) så var det vel kun et spørgsmål om tid, før der skulle tjenes penge på endnu en Potter-franchise.

Fantastic Beast… er noget så underligt som en skolebog fra Hogwarts skrevet af Newt Scamander, og som Harry Potter har brugt i sin skolegang, men forventer man trekløversammenhold i form af Harry, Ron og Hermione, teenagefnidder, tryllelektioner og Harry vs. Voldemort, så bliver man meget skuffet. I stedet skal vi ca. 70 år tilbage i tiden, hvor den unge Newt Scamander, charmerende spillet af den altid gode Eddie Redmayne, ankommer til New York. Newt Scamander studerer magiske dyr og har i sin magiske kuffert et væld af fantastiske væsner, som dog uheldigvis slippes løs i New Yorks gader. Newt er herefter nødt til at samarbejde med en No-Maj (amerikanernes svar på en Muggler) og et par heksesøstre for at fange alle dyrene. I baggrunden af det hele lurer dog onde kræfter, og Newt og hans nye venner bliver vinklet ind i et magisk eventyr, der kommer til at have stor betydning for hele Potter-universet.

Det er igen David Yates, der styrer dirigentstokken. Yates var også instruktør på de sidste 4 Potter-film, og det virker som et klogt valg at lade en mand, der er i forvejen har styr på universet fortsætte den nye franchise, der pt. rygtes til at indeholde fem film. Og der er masser at holde styr på: eftersom det er en helt nye franchise, der skal startes op så skal der præsenteres et hav af nye karakterer, ud over Scamander er det fx No-Majen Kowalski (Dan Fogler), heksesøstrene Tina (Katherine Waterston) og Mary Lou (Samantha Morton), den unge mystiske Creedence (Ezra Miller) samt auroren Graves (Colin Farrell), der leder det FBI-lignende magi-politi.

Yates gjorde i takt med Potter-filmenes afslutningen hele sagaen mere mørk og voksen, og den mørke tilgang fortsætter i Fantastic Beasts….Der er selvfølgelig stadig plads til masser af humor og kærlighed, men de mørke kræfter lurer konstant i baggrunden, hvor en hvisken om den onde troldmand Grindelwald klinger i skyggerne. Grindelwalds onde regime bringer minder om nazi-lignende tilstande, da han ligesom Voldemort går ind for renblodede troldmandsracer. Er man velbevandret i Potter-universet, og her tænker jeg især bøgerne, så er der også masser af referencer til de fremtidige film. Fx nævnes Dumbledore ved navn et par gange, uden at vi får ham at se. Jude Law er dog for nylig blevet castet til at spille Dumbledores yngre udgave, og det bliver spændende at se, hvad han kan tilføre den komplekse rolle. Roses skal også filmens fantastiske flotte effekter, der også blev Oscar-nomineret. Her tænker jeg fx på de mange magiske væsner, der er ekstremt fantasifuldt fundet på samt de mange magiske effekter, der lige hæver standarden fra de tidligere Potter-film.

Generelt er jeg som inkarneret Potter-fan svært tilfreds med filmatiseringen, der har den store fordel ikke at have et reelt bogligt forlæg at skulle følge. Godt nok skrev Rowling i 2001 en bog ved samme navn, som dog skal forestille den skolebog som Harry bruger i bøgerne. Rowling har dog også skrevet manuskriptet til denne film og i samarbejde med Yates formår de at kickstarte den nye franchise med et magisk og eventyrligt plot, nye gode og spændende karakterer og fremragende effekter. Det føles dejlig velkendt det hele, men samtidig nyt og forandret, hvilket helt klar kan tilskrives det nu mørkere univers, hvor teenagekvalerne er udskiftet med hekseafbrændinger, racediskussioner og en ung, charmerende og dyreelskende Newt Scamander i centrum af det hele.

Ekstramateriale
4K-udgaven af Fantastic Beasts… indeholder følgende ekstramateriale:
• Over an Hour of Expansive, multiparts Featurettes – Meet the fantastic characters and beasts and learn their stories, then immerse yourself in MACUSA, Newt’s case and more of the film’s locations.
• Before Harry Potter: A New Era of Magic Begins
• Deleted Scenes

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Original Titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them
Premieredato: 30. marts 2017
Instruktør: David Yates
Skuespillere: Colin Farrell, Samantha Morton, Tom Clarke Hill, Dan Fogler, Eddie Redmayne, Peter Breitmayer, Ezra Miller, Katherine Waterston, Jenn Murray, Sam Redford, Scott Goldman, Tim Bentinck, Tristan Tait, Matthew Sim, Faith Wood-Blagrove, Cory Peterson
Spilletid: 133 min.
Selskab: Warner Bros., Fox Warner, 2016
Genre: Adventure , Familie , Fantasi