Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (4K Ultra HD)

1. april 2019 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (4K Ultra HD) billede

En tydelig transportfilm, der dog stadig emmer og udvikler Rowlings magiske Potter-univers.

Med Fantastic Beasts and Where to Find Them (2016) vendte forfatteren J.K. Rowling og instruktøren David Yates endnu en gang tilbage til det velkendte Potter-univers, dog på helt nye præmisser. Som stor fan af både bøger og film, så var den første Fantastic Beasts… en super god begyndelse på en ny historie inden for det allerede etablerede univers, bortset fra at handlingen nu er sat til ca. 60 år før Harry Potter bliver født. Sammenligningen med Hobbitten (2012-2014) og Ringenes Herre (2001-2003) ligger lige for. Der var noget dejligt befriende ved at følge den kejtede dyreelsker Newt Scamander rundt i New Yorks gader i hans forsøg på at indfange og studere alverdens magiske væsner, samtidig med at han blev kastet ind i jagten på den mystiske Obskurial Credence og den magtfulde troldmand Gellert Grindelwald. Og netop Grindelwald endte jo med at blive fanget og afsløret i slutningen af den første Fantastic Beasts…

Der går dog ikke længe inden Grindelwald (Johnny Depp) er sluppet ud af sit fangenskab og med sin skare af trofaste tjenere begynder at hærge og rasere troldmandsverdenen. Han er stadig på jagt efter den forsvundne Credence (Ezra Miller), for med Credences kræfter kan Grindelwald besejre sin største fjende, Albus Dumbledore. Imens render Newt Scamander (Eddie Redmayne) rundt i England og er forment rejsetilladelse efter udskejelserne i New York. Han bliver dog hurtigt kontaktet af Albus Dumbledore (Jude Law), så han kan få stoppet Grindelwald, der er flygtet til Paris. Sammen med heksesøstrene Queenie (Alison Sudol) og Tina (Katherine Waterston) og No-Majen Jacob Kowalski (Dan Fogler) må Scamander forsøge at finde Credence før det er for sent.

Fem film er der blevet annonceret at Fantastic Beasts-serien kommer til at bestå af, og derfor bærer seriens anden film her også præg af at være en såkaldt “filler”. Hvor seriens første installation brugte fin tid på at få os præsenteret for det nye store persongalleri, så går The Crimes of Grindelwald i gang med et brag med Grindelwalds flugt fra fængslet. Man bliver nødt til at have set den første film, for at have en ide, hvad der egentlig foregår. Og det er sådan set også fint nok, men filmen slipper næsten ikke pedalen og de 2 timer pløjer derudaf med så stor fokus på at komme frem i historien, at den ind i mellem glemmer sine karakterer. Og så indeholder Rowlings historie simpelthen for store tilfældigheder og plothuller til, at det i sidste ende rigtigt hænger sammen. Dette eksemplificeres bedst i en lidt for lang scene før filmens klimaks, hvor filmens sammenhæng er nødt til at blive forklaret for at give mening, og selv herefter sidder man stadig lidt forvirret tilbage.

Men på trods af at filmen er fyldt med rigtig mange karakterer, så kan mange af dem dog stadig fremhæves for det positive. Eddie Redmayne fungerer stadig virkelig godt som den elskværdige zoologist der skal binde hele historien sammen. I rollen som Grindelwald glimrer Johnny Depp. Jeg havde ellers frygtet, at vi nu endnu en gang skulle se en sær og overspillet klæd-ud-rolle til Depp, men han underspiller faktisk i rollen som Grindelwald. Og må jeg lige have lov at pointere, at Grindelwald så absolut er en Potter-skurk værdig. Der er bare noget skræmmende over hele hans plan med at ville lade fuldblodsmagikerne overtage herredømmet; både over andre magikere, men også over almindelige mennesker. Det trækker dybe spor til Hitler og 2. verdenskrig. Da det kom frem, at Jude Law skulle spille den unge udgave af Dumbledore, så var jeg positivt overrasket, og Law stjæler alle de scener han er med i. Hidtil er Dumbledore kun en bikarakter, men man sidder og håber på at se mere fra Laws side.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald når ikke op på det samme niveau som filmseriens første film, men mindre kan også sagtens gøre det. Både Depp og Law er nogle fremragende tilføjelser til serien og Redmayne binder stadig historien godt sammen. Dog lider filmen af et lidt for rodet og usammenhængende plot. Jeg er stor fan af det overordnede plot med Grindelwald som seriens hovedskurk, men vejen derhen er en smule bumlet og kunne og burde have været bedre fortalt. Jeg ser dog stadig frem til den næste film i rækken, der dog ikke er sat i produktion endnu, men mon ikke vi kan forvente, at den kommer i 2020.

Ekstramateriale
Ultra HD- og Blu-Ray-udgaven af Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald indeholder følgende ekstramateriale:
- Explore the magical world created by J.K. Rowling and brought to life on-screen by extraordinarily talented filmmakers, and discover which actors were fans before becoming wizards on-screen