Far Til Fire Favoritter

28. januar 2009 af David Lund

Far Til Fire Favoritter billede

Lidt af hver fra de nye "Far Til Fire" film.

Noget danskerne er rigtigt gode til for tiden er, at genoplive klassiske filmserier, give dem et lille moderne skub, og hive hele landets unger i biografen. Far Til Fire startede tilbage i 1953, og startede så op igen i 2005 med nye skuespillere. Selvfølgelig vil de nye film aldrig få den samme kitschværdi som de gamle, for alt fra billedsiden til musikken er blevet opgraderet til noget mere nutidigt og tidløst, og det er netop musikken der anmeldes her, for allerede efter 3 film, er der dukket et soundtrack op med 13 sange fra de 3 film, og her er alt fra nye sange til de famøse opgraderede versioner af de gamle.

Med en bunke forskellige producere og sangere, er det meget svært at få en helhedsfornemmelse af Cd’en her, for den springer mellem sukkersød børnepop igennem reggae til voksen electronica til metalcore. Ja, der bør sådan set være noget for alle aldersgrupper og musikinteresserede, men kvaliteten er sådan set konsekvent ret lav. Fra starten af skråler Kaya Brüel ”Ka’ i forstå det drenge og piger?” på sangen ”Far Til Fire”, der anonymt lader sig forsvinde i mængden. ”Det er sommer, det er sol og det er søndag” og ”Til julebal i nisseland” er velsagtens de ringeste moderniseringer af velkendte sange jeg længe har hørt, hvor Kasper Kejse (Lille Per) vel nok udmærker sig som den dreng med mindst rytmik i filmens historie. Om man finder det charmerende eller øreblødende er subjektivt, men jeg hører nok mere til den senere kategori. Mere interessant er det når Nordstrøm overtager tangenterne på ”Stereo”, der er et ganske habilt bud på, hvordan Lille Per og co. også kan følge med tiden, ligesom metalcore bandet Kolera viser en ny grum side af den lille dreng med elefanten på nummeret ”Run” - dog knap så raffineret, gennemført og interessant som Nordstrøm, men metalcore er nu også en ganske begrænset genre. Til sidst indeholder ”Far Til Fire Favoritter” noget så ubrugbart som to bonustracks – mere bestemt karaokeversioner af ”Mobbesangen” (et ellers sødt lille nummer af Nikolaj og Rasmus Seebach) og ”Far Til Fire”.

Ikke overraskende finder man også flere sange skrevet og produceret af Martin Brygmann, der efterhånden sætter sit præg på alle børnefilm og alt børnemusik. Det er let at genkende, men for mig svært at holde af. Glade sambarytmer der er lavet på få øjeblikke, der virker alt for sødt, selvom det blot er for børn. Dette er selvfølgelig en smagssag, for Brygmanns sans for lyttevenlige omkvæd går direkte ind, og sidder længe fast.

”Far Til Fire Favoritter” er en blandet fornøjelse af alt hvad der er galt og godt ved børnemusik i dag, og med de friske bud på voksenmusik til børn, går man ikke helt galt. Soundtracket har stort set holdt sig fra hip hop med undtagelse af ”Mobbesangen”, hvilket såmænd er modigt nok, da genren er meget populær i stort set alle aldersgrupper. Der er dog mere fyld end substans, og i sidste ende er det ikke godt nok til at forblive så mindeværdigt som de gamle Far Til Fire sange.

Cd’en er venligst stillet til rådighed af:
EMI Music Denmark.

Titel: Far Til Fire Favoritter