Forhekset

20. januar 2006 af Morten Eriksen

Forhekset billede

Nora Ephron's seneste kærlighedskomedie. Med Nicole Kidman og Will Ferrell.

256 episoder blev der indspillet af den populære amerikanske sitcom ”Bewitched” som kørte i otte år (1964 – 1972). Serien handlede om heksen Samantha der pg.a. en forelskelse opgiver sin heksekunst for at blive husmor. Hun kan dog ikke helt lade trylleriet blive på hylden og bruger sine evner ved at vrikke med næsen. Samantha Stephens blev spillet af Elizabeth Montgomery og hendes mand Darrin blev i de første 6 år spillet af Dick York og i de sidste 3 af Dick Sargent.

I filmversionen fra sidste år spilles Samantha af Nicole Kidman og historien er en lidt anden. Vi har her at gøre med skuespilleren Jack Wyatt (Will Ferrell) der nu vil forsøge et comeback da han får tilbudt rollen som Darrin i en genindspilning af tv-serien ”Bewitched”. Hans trick er, at der hyres en ukendt i rollen som Samantha, således at han kan slå sine folder og blive stjernen i show’et. Selvom de afholder en næsevrikke audition, så er det svært at finde en naturlig pige til rollen. Det er kun lige indtil den dag hvor Jack tilfældigvis støder på Isabel (Nicole Kidman). Hans tilnærmelser passer hende fint, da hun netop har besluttet sig for at lægge heksekunsterne på hylden, fordi hun er mega træt af, altid at få sin vilje. Hun trænger til et almindeligt liv der ikke er så perfekt. Dertil passer fjumrehovedet Jack Wyatt perfekt, og hun siger derfor ja til rollen. Hendes store indlevelsesevne falder producerne pladask for, men den går desværre hen og bliver et problem, da hun bliver forelsket i Jack der er temmmelig selvoptaget og egocentreret. Isabel bliver derfor nødsaget til at bruge nogle af sine heksekunster, så Jack kan få en lærestreg.

Det kan vel næppe komme bag på nogen der har kendskab til de to hovedrolleindhaveres personlighed og formåen, at der ikke er kemi mellem Nicole Kidman og Will Ferrell. Som Nora Ephron fortæller i ekstramaterialet, så er de to som ying og yang. Spørgsmålet er så hvorfor? Kemien mangler, en anden ting er skuespillernes balast, om jeg så må sige. Med al respekt for Will Ferrell, der har kæmpet sig vej fra Saturday Night Live til denne rolle side om side med Nicole kidman, så er der mere end ét niveau – og her taler jeg ikke om højden - mellem ham og Kidman. Den uligevægt er mærkbar filmen igennem.

Will Ferrel er som regel hyggeligt selskab. Hans barnagtige slapstick er nuttet og får han noget at arbejde med, så kan han faktisk også være periodevis sjov. Man ved hvad man får, og netop dét kan gøre ham halvkedelig i længden. Han lyste kort op i julefilmen ”Elf”, men ellers er det så som så hvad han har lavet som er mindeværdigt. Jeg vil endda sige, at hans spil i denne film ikke er det ypperste vi har set fra hans side. Hans store problem i filmen er, at han simpelthen ikke kan leve op til sin medspiller. Det her er girlpower! Nicole Kidman leverer nemlig varen med den ene hånd på ryggen, og det er udelukkende hende der gør filmen seværdig.

For filmen kan sagtens ses. I en enkelt scene ramte filmen min grinemuskel. Det er scenen hvor det går op for Jack, at Isabel i virkeligheden ER en heks. Ellers er det småt med magien. Michael Caines og Sherley MacLaines episodevise tilstedeværelser giver dog noget variation og vi får nu og da en pause i det ikke så vellykkede Kidman-Ferrell roderi. Steve Carrell der lige har høstet en Golden Globe(R) for Bedste mandlige skuespiller i serien The Office dukker i øvrigt op i en sjov lille rolle.

Nora Ephron, der ellers har vist sig som en mester i kærlighedskomedier, har haft hele verden for sin fod med en historie om en heks der kan trylle, men hun har desværre brændt chancen. Mangel på kemi mellem hovedrollerne og alt for få interessante scener gør, at filmen kun ender som en døgnflue der er glemt – tja – efter et døgn!

DVD specifikationer:

Hovedmenuen fremstår fantasifuld med glimmer og stjernestøv i bevægelse i et eventyrligt univers. Grafikken krydres med små klip fra filmen. Filmen præsenteres i 16:9 (1,85:1). Billedet er pænt. Der kan vælges mellem engelsk, tjekkisk, ungarsk Dolby Digital 5.1 og polsk Dolby Digital 2.0 stereo. Der er et godt soundtrack i filmen, dog uden at surroundkanalerne udnyttes specielt meget. Filmen er tekstet på engelsk, dansk, tjekkisk, ungarsk, polsk, arabisk, bulgarsk, kroatisk, finsk, græsk, hebraisk, hindu, islandsk, norsk, romansk, serbisk, slovensk, svensk og tyrkisk.

Ekstramateriale:

Deleted Scenes
Casting a Spell: Making Bewitched Featurette
Star Shots Featurette
Why I Love Bewitched Featurette
Director Nora Ephron audio commentary
Witch Vision Trivia Track
Bewitched Trivia Game
Trailers

Der er inkluderet 6 slettede scener. En lidt kedelig bryllupsscene og en håndfuld scener der udpensler Jack Wyatts ego.

Der er et program på 23 minutter der er opbygget efter den kendte opskrift med små interviewbidder mixet med klip fra filmen. Nora og Delia Ephron snakker om de ændringer som de har valgt at lave i historien. Ellers er de små kommentarer fra bl.a. Nicole Kidman, Will Ferrell, Michael Caine og Shirley Maclaine.

”Star Shots” er 8 X 2 minutters potpourrier over de medvirkenes rosende udtalelser om hinanden. David Alan Grier’s udtalelser er dog meget interessante, da han ikke siger een eneste oprigtig ting om nogen af hans medspillere. Michael Caine fortæller dog en smule om hans fortid og hans møde med Shirley Maclaine.

”Why I Loved Bewitched” er 7 minutters indblik i den originale serie, og der snakkes frem og tilbage om seriens stil og dens personer.

Nora Ephron snakker uafbrudt på kommentarsporet. Det handler om kvinder, kærlighed og romantiske komedier. Vi får mange oplysninger om valg af skuespillere og hvordan de er at arbejde med. Hun har en stemme der lyder som om den er ved at knække over hele tiden, så den skal man lige vende sig til!

Der er et trivia track som man kan slå til for at få fakta om filmen mens den spiller. Samtidig tekstning er ikke mulig!

Der er et trivia spil med spørgsmål om den origitale tv-serie.

Der er vedlagt en teaser for filmatiseringen af Dan Browns bestseller ”The Davinci Code”, en teaser for Sony Pictures Animations udspil på animationsfronten ”Open Season”, en teaser for ”Zathura” der virker lidt som en blanding af ”Narnia” og ”Jumanji”, en teaser for den seneste ”Stuart Little” film ”Stuart Little 3” der denne gang er en ren tegnefilm og som har premiere direkte på video, og endelig en trailer for ”Hitch” der allerede er udgivet.

3 stjerner, hvor den ene stjerne er pg.a. mængden af ekstramateriale.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal Pictures