Frank Zappa's The Dub Room Special (DVD)

7. november 2005 af Jesper Hintze Vildbrad

Frank Zappa's The Dub Room Special (DVD) billede

Komponisten, humoristen, det politiske rock ikon, har samlet en del venner, som nærmest lsd-turleder, fører dem alle igennem et typisk Frank Zappa trip, et totalteater, af det eksperimenterende.

Frank Zappa, født 21. december 1941 i Baltimore, Maryland, USA, har været en legende indenfor fusionsbaserede musiklandskaber, hvor han med sin fantastiske arbejdsiver, har formået at udgive over 50 pladetitler, med diverse anerkendte musiker, der har indgået i hans lydbillede. Inspirationen er tydeligt hentet fra den klassiske avantgarde som blandt andet Stravinsky og Varese med flere. I 1966 startede det for alvor med bandet Mothers Of Inventions, og har sidenhen været en ustoppelig maskine, netop fordi at legen frem til hvert nummer, var det essentielle, gar gruppe holdt sammen i så mange år. Zappa har heller været noget diktatorisk, som arrangør, men alligevel lydhør for andre´s indfald og idéer. Musikken var vigtigere end hans eget ego.
The Dub Room, blev indspillet i 1982, og var bade en liveoptagelse, et tv-show og en dokumentarfilm, omkring eventet. Den indikerere Frank Zappa´s eminente improvisationer, tottalteatrets vandrende på det kaotiske, hvor berømtheder som George Duke, fik lov at svede i dette anarki. Zappa behøver ikke at anektere sine blodårer til heroin og diverse stoffer, for at være “flyvende” og underlig, der lå naturligt hos ham i sit unikke udtryk. Dogme regler blev udstukket, lost skitseret i noder, hvor hver musikker havde 10-12 valgmuligheder i det ene nummer, dog at alle falder ind i rytmen. Hvert nummer havde sine egne regler, og alligevel lykkedes det at finde tråden hver gang, hvilket var med til at gore koncerten legendarisk.

Ekstra materiale til dvd´en er credits, scenevalg og en dokumentarfilm om The Valley Girl, hans egen datter, hvor hans pointe var at lave en effektiv fokusering på hende, for at skabe en kult status, hvilket også lykkedes. Specielt i de kredse, måske lidt til datterens egen delte tilfredshed. i sin arbejdsiver for at opnå sine idéers lancering, kunne alt tækkes ned over hovedet på folk, skånselsløst som han kunne være.
Desuden er der også en trailer til Baby Snakes, og en official diskografi med hans bemærkelsværdige bagkatalog. Selve The Dub room, er krydret med den pågående Bruce Bickford´s forunderlige animerede ler univers, som falder godt ind i miljøet. Det sag kan varmt anbefales til Zappa folket, for andre skal den tages I små doser, der er her tale om musikkens svar på Salvador Dali, og det er Ganske god rejse for at komme ind under huden på dette rockikon.

DVDen er venligst stillet til rådighed af
Playground Music.

Titel: Frank Zappa's The Dub Room Special