Futurama Season Two (DVD)

20. januar 2003 af Jeppe Krogh

Futurama Season Two (DVD) billede

Det skal være sagt, at Futurama ikke er på niveau med The Simpsons, men det er meget tæt på. The Simpsons er banebrydende og innovativ, mens Futurama mere virker som en legestue for Matt Groening & Co

Den misforståede og lidt sløve Fry bliver ved et tilfælde bliver frosset ned den 31. december 1999 og tøet op nøjagtig 1000 år senere – nytårsaften 2999! I fortiden var hans liv ikke som han ville, så han beslutter sig for, at starte på en frisk her i fremtiden. Han får arbejde på budcentralen: Planet Express Corporation, et futuristisk firma, der leverer pakker til alle hjørner af universet. Blandt firmaets ansatte finder man: Bender, en øldrikkende og øretæveindbydende robot, hvis job er, indlysende nok, at bøje ting, og den smukke kyklop, Leela, der er pilot på firmaets rumskib. Ejeren af hele menageriet er den spøjse opfinder og professor Hubert Farnsworth, som meget sjovt er Frys nevø!

Såvel som i The Simpsons er personerne i Futurama rimelige almindelige, eller skabninger med menneskelige træk, og handlingen er henlagt til deres dagligdag. Der er fokus på de mange små pinlige situationer i hverdagen, men af og til bliver episoderne mere dramatiske og overdimensionerede end det var tilfældet i Matt Groenings tidligere serie om Homer, Marge og de andre. Flere episoder bliver ’fjerner’ sig langt fra jorden sfære, og det er så spørgsmålet om man er interesseret i det og/eller man har fantasi til, at følge med i de specielle verdener og skabninger.

Det gode ved Futurama er, at episoderne bliver bedre jo flere gange man ser dem og det er vel også på den måde, at man kan se om noget er langtidsholdbart. Det er meget tydeligt, at Futurama er utroligt godt produceret og af meget høj kvalitet, men jeg synes af og til, at man mangler et eller andet tilhørsforhold til nogle af personerne. Måske er det min fantasi, der ikke rækker længere, men jeg har svært ved, at forholde mig til flere af karaktererne på grund af at de langt fra ligner noget, jeg kender.

Ekstramateriale: Der er documentaries til alle episoder og de er nøjagtig så nørdede, som vi kunne have håbet på. Matt Groening og medskaberne af serien sidder og fyrer jokes af, mens de forklarer om alle små og store referencer, som vi ikke fik fat i de første par gange. Dertil er der 15 deletede scener, story boards, stills gallery, trailer for Futuramas første sæson, og fire sponsor clips. Med andre ord: der er masser af nørdet ekstramateriale for de interesserede. Alle indsigelser til trods så vil jeg alligevel give anden sæson af Futurama + ekstramaterialet 5 stjerner ud af 6.

DVD-bokssættet er venligst stillet til rådighed af SF/Fox

Titel: Futurama Season Two
Original Titel: Futurama Season Two