Garfield 2

13. december 2006 af Maria Moni

Garfield 2 billede

The Cat is back! Pas på! Garfield er tilbage, og han er lige så fræk og veloplagt, som han plejer!

Historien om den charmerende kat Garfield er skabt af tegneseriekunstneren Jim Davis. I mange år eksisterede Garfield kun i tegneserieform, men i 2004 tog Garfield springet til det store lærred, hvor han blev genfødt i en animeret udgave i filmen ”Garfield: The Movie” instrueret af Peter Hewitt. Mange børn og barnlige sjæle klappede i deres hænder af begejstring, mens andre, især fans af den originale tegneseriestribe var mindre begejstret for den nye og ”forberede” udgave af den orangestribede lasagnegnasker. Ikke desto mindre er Garfield tilbage i efterfølgeren ”Garfield: The Tail of Two Kitties”, som denne gang er instrueret af Tim Hill.

Denne gang er Garfield og Odie (Futte) taget med Jon til London. Her bliver Garfield forvekslet med den fornemme aristokratiske kat Prince. Prince har netop arvet et gammelt engelsk slot til stor fortrydelse for Lord Dargis, som er den næste i arverækken. Livet på slottet passer den selvcentrerede Garfield godt. Dog støder han ind i gevaldige problemer, da den bitre Lord Dargis planlægger at udrydde Prince, som jo i virkeligheden er Garfield.

”Garfield: The Tail of Two Kitties” er en ægte forvekslingskomedie af den gode gammeldags slags. Og det giver anledning til masser af morsomme indslag. Samspillet mellem den animerede Garfield og de ”ægte” omgivelser fungere optimalt, og man glemmer helt at Garfields figur slet ikke er til stede i virkeligheden. Det er herligt at se, at man har bibeholdt Garfields dovne, egoistiske og selvglade facon, som altid har været figurens styrke i tegneseriestriben.

På trods af alle disse gode træk, er filmen alligevel lidt træg i det, og den kunne ikke holde min koncentration i længden. Jeg følte mig momentvis underholdt, men handlingen var alt for tynd og plottet var set lidt for mange gange før. Jeg er dog sikker på, at ”Garfield: The Tail of Two Kitties” vil vække stor begejstring blandt det yngre publikum.

Ekstramateriale
The Nine Lives of Garfield
Drawing with Jim Davis
Pen & Ink
Exclusive Garfiel Comic Strip
Working with Hot Dogs & Cool Kitties
On the Town with Garfield
”Come and Get It” Mucis Video
Garfield’s Maze Game
Odie’s Photo Album Game

Ekstramateriale er ganske underholdende og omfangsrigt. ”The Nine Lives of Garfield” er en lille feature, som viser os den detaljerede proces i skabelsen af Garfield. Man har udvalgt en enkelt scene fra filmen og viser trin for trin, hvordan scene skabes fra bunden. I ”Drawing with Jim Davis” viser Davis, hvor let det er at tegne Garfield selv. I ”Working with Hot Dogs & Cool Kitties” introduceres vi for de forskellige dyretrænere, som har været involveret i filmen. De viser os, hvordan det er at arbejde med ”skuespillere”, som ikke altid er lige så medgørlige som mennesker. Der er desuden inkluderet to spil på DVD’en. ”Garfield’s Maze Game” er et ret kedeligt spil, hvor det gælder om at føre Garfield igennem slotslabyrinten. ”Odie’s Photo Album Game” er lidt mere underholdende. Det mimer det gamle ”vend og husk” kortspil, hvor man skal finde to billedkort, der er ens. Man kan tydelig se, at skaberne bag DVD’en har gjort sig umage for at gøre ekstramaterialet interessant, derfor får det fire stjerner ud af seks mulige.

Billedformatet er letterbox version 16:9, og lyden er gengivet i Dolby Digital Stereo 2.0.

Filmen er tekstet på Dansk, Norsk, Svensk, Finsk og Engelsk. Desuden taler Garfield både Engelsk, Dansk, Norsk, Svensk og Finsk.

SF/Fox.