Get Out

27. oktober 2017 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Get Out billede

Hypet gyser er både stemningsfuld, mystisk og samfundskritisk.

Først et lille serietip: se den engelske sci-fi serie Black Mirror (2011-), en virkelig god serie der er gået under radaren. Hvad har den med Get Out at gøre, tænker du nok? Black Mirror er en antologiserie, hvor hvert afsnit er en ny historie, med et nyt emne og med nye skuespillere. Emnerne kredser om etik og brugen af ny og fremtidig teknologi. Jeg kan ikke afsløre særlig meget af handlingen af Get Out, men netop etik, samfundskritik og teknologi er begge en stor del af serien Black Mirror og filmen Get Out. Et andet pudsigt sammentræf er, at skuespilleren Daniel Kaluuya, der spiller hovedpersonen Chris i Get Out, også spiller hovedpersonen i en af Black Mirrors første sæsoner. Men nu til filmen.

Der findes flere måder at lave satire og samfundskritik på, men nogle genrer kan igennem deres tematikker og virkemidler opnå en større fordel end andre, og instruktøren Jordan Peele er nok mest kendt for komedier og stand up end gyserfilm. Men gysergenren har igennem hele dens levetid på en eller anden måde repræsenteret en given angst som i gyserfilm ofte visualiseres igennem en form for overdrivelse der kan få os til at spekulere over samfund osv. Tænk her fx på den gode George A. Romeros …of the Dead film, der på mange måder repræsenterede 60’ernes, 70’ernes og 80’ernes angst og kritik af samfundet. Hvor vil jeg hen med denne indledning? Jo, Get Out tager udgangspunkt i den mørke mand Chris, der er kærester med den hvide Rose. Det er blevet tid for Chris at møde Roses familie, og de tager sammen på en weekendtur hjem til Roses forældre og bror for at møde dem. Men weekenden tager en mærkværdig drejning og intet i familien er som det lader til at være.

Det kan være svært at snakke om Get Out, for det er en af de film der giver det bedste indtryk, hvis man intet ved om handlingen. Plottet er twistet og forskruet uden at være overdrevet, og det er netop hér Peele formår at sætte spørgsmålstegn ved hvor langt vi egentlig er kommet, når det handler om racisme. Vi følger som seer konstant Chris og deler de oplevelser han har i mødet med familien, der i første ombæring er enormt imødekommende, og fx mødet med familiens mørke tjenestefolk. Både Chris og seeren fornemmer hurtigt at der er et eller andet galt. Gyset skabes ikke igennem jumpscares og andre hurtige tricks, men igennem denne mærkelige stemning der bevæger sig fra underlig til ubehagelig til det deciderede uhyggelige. Filmens første 2/3 er en stor omgang suspense, der til sidst nærmest eksploderer i filmens klimaks. Der bliver ikke sparet på blod og vold, men netop fordi filmen bruger så lang tid på at skabe en anspændt stemning, så virker forløsningen endnu mere kraftfuldt. Dette er både Jordan Peele og ikke mindst hovedpersonen Danil Kaluuyas fortjeneste. Selvom Kaluuya endnu ikke er et kendt skuespillernavn, så viser han i Get Out et vanvittigt potentiale.

Jeg ville ønske at selve filmens tematik og samfundskritik kunne diskuteres yderligere i denne anmeldelse, men det ville kræve for mange afsløringer af plottet, og det vil være synd for selve seeroplevelsen. Get Out har siden dens premiere blevet godt og grundigt hypet, og det skyldes højest sandsynligt at det er en meget anderledes gyser der bruger sin stemning som virkemiddel og samtidig pga. den meget direkte samfundskritik. Get Out er en oplevelse som man er nødt til at se selv for bagefter at diskutere den, og det synes jeg er enormt interessant. Nogle film er glemt når rulleteksterne går på, mens andre, som Get Out, bliver siddende i baghovedet pga. den ubehagelige stemning og den voldsomme, men nok også korrekte, samfundskritik.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Get Out indeholder følgende ekstramateriale:
• Alternate Ending