Ghostbusters 1+2 (Deluxe Edition)

14. december 2005 af Danni Travn

Ghostbusters 1+2 (Deluxe Edition) billede

Nu går den vilde spøgelsesjagt - igen

Mest sandsynligt var det, at såvel Ghostbusters og Bill Murray stille og roligt gled ud af folks bevidsthed. Men undervurder aldrig 1980’er komik og dens bagmænd. Med ”Lost in Translation” og ”Broken Flowers” er Murray svanset ind på scenen igen, og med denne nye deluxeudgave af Ghostbusters-filmene står selv de over for et mindre comeback – selv om en gentagelse af 1980’ernes overflod af merchandise nok er usandsynlig.

Under alle omstændigheder vil historien om de tre universitetsrødder, der efter at være smidt væk fra campus opfinder en måde at indfange spøgelser på og opretter en succesrig forretning stadig underholde i dag. Således fremstår den første film som et charmerende storbyeventyr fint anført af yderst veloplagte Bill Murray, Dan Akroyd og Harold Ramis, der går fra at jage hverdagsgespenster til at skulle bekæmpe Gozer, der har besat både beboere og bygning hos den kønne Dana Barrett – lidt fladt spillet af Sigourney Weaver.

Og helt ærligt, hvordan kan man undgå at elske en film, hvor det onde selv personificeres i en skyskraberhøj skumfidus?

I toeren er et par Ghostbusters imidlertid degraderet til at underholde ved børnefødselsdage, mens Murrays karakter, Pete Venkman, har et plat parapsykologisk tv-show. Men da den russisk-relaterede tyran Vigo forsøger at overtage New York dels via en flod af ondskabsfuldt slim i undergrunden, dels ved at besætte Dana Barretts baby, må kvartetten på den igen. Ghostbusters II er knap så idérig og set i forhold til vores samtid ikke helt med samme kitchværdi – den er dog driftsikker.

Samlet set altså stadig overraskende seværdige til timerne med hjernen på standby, men også et til tider forunderligt frikvarter for fantaster.

Ekstramateriale:
Og ejer man ikke de to i forvejen, så lokker denne deluxe-version med et flot udvalg af bonus-guf. Især til etteren, der alle dage har været kendt for at have haft en række scener i overskud, og dem får man et udvalgt af hér ligesom, der også er blevet plads til et par af de Ghostbusters-tegnefilm, som underholdt mangen en unge lørdag og søndag morgen.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
Universal
Pictures