Gotham Sæson 1

8. oktober 2015 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Gotham Sæson 1 billede

Fed udvidelse af Batman-universet

Er det virkelig nødvendigt med mere Batman, tænker mange nok. Nolan har afsluttet sit univers, og DC Comics er allerede i gang med at indføre den nye Batman, i skikkelse af Ben Affleck, i den kommende Batman v Superman: Dawn of Justice. Er det så virkelig nødvendigt med en serie, hvor Batman blot er sidestillet som en birolle? Gotham viser sig dog at retfærdiggøre dette ved at udvide Batman-universet i hidtil ukendte retninger og samtidig have fokus på karakterer, der ikke har haft muligheder for udfoldelse i de mange film.

Gotham tager udgangspunkt i Jim Gordon (Ben McKenzie) nyligt ansat politimand i Gotham. Gordon må dog til sin store overraskelse hurtigt sande, at Gotham er fanget i et kæmpe spind af korruption og magtbesættelse, hvor byen styres af de to mafiabosser Don Maroni (David Zayas) og Don Falcone (John Doman). Gordon begynder lige så stille at rydde op i byen, der indeholder et væld af farverige karakterer og personligheder. Samtidig lover Gordon den unge Bruce Wayne(David Mazouz) at finde frem til morderen på dennes forældre, og det bliver starten på et helt specielt forhold mellem de to.

Gotham er en virkelig fed by at lade en serie foregå i. Serien rammer en stil, der er en blanding af Burtons mere farverige og flamboyante fortolkning af Gotham og Nolans mere realistiske og barske Gotham. Seriens største hæmsko er, at mange af Gordons politisager let kan komme til at fremstå som ordinære og halvkedelige, men de utallige referencer og karakterer fra Batman-universet gør, at enhver tegneserie- og Batmanfan vil blive tilfredsstillet. I periferien af Gordons historie er den unge Bruce Wayne, der forsøger at forstå mordet på sine forældre. Fordi vi som seere allerede ved, hvad Bruce Wayne vil udvikle sig til, er det spændende at følge den udvikling, han stille og rolig tager.

Ellers er der masser af spændende karakterer og karakterforhold der giver serien masser af fremdrift og spænding. Ud over Gordon og Bruce Wayne er der fx Bruces butler Alfred (Sean Pertwee), der kæmper med både at beskytte Bruce og være en form for far for ham. Der er også blevet masser af plads til skurkene fra universet, men fordi vi er så tidsmæssigt tidligt i historien er mange af skurkene enten børn, teenagere eller bare ikke blevet onde endnu. Skurken med størst spilletid er klart Oswald Cobblepot (Robin Lord Taylor), bedre kendt som Pingvinen. Han er ekstremt manipulerende og forsøger konstant at være på begge mafiabossers side. Hos politiet arbejder også Edward Nygma (Cory Michael Smith), der senere vil udvikle sig til Gækkeren og sådan kan man blive ved i Gotham, hvor der næsten hele tiden dukker nye og gamle bekendtskaber op. Har man et indgående kendskab til universet vil man derfor let kunne nikke genkendende til mange af karaktererne, og vi præsenteres desuden også for karakterer som Selina Kyle, Harvey Dent, Harvey Bullock, Jonathan Crane, Lucius Fox osv. Den største manglende karakter er Jokeren, men der går rygter om at han vil optræde i den kommende sæson.

Er man fan af Batman-universet vil man uden tvivl elske Gotham. Her er kælet for rigtig mange detaljer, der vil belønne den opmærksomme og velvidende seer, og samtidig er der gjort rigtig meget ud af at fremstille selve Gotham på den bedst tænkelige måde. Gordon er den primære karakter og han er både likeable og troværdig. Gordon står dog ikke alene, for Gotham har stor fokus på sine karakterer, deres udvikling og deres indbyrdes forhold og Gotham giver derfor en udvidelse og et indblik i universet, som man ikke tidligere har været vidne til. Jeg ser glædeligt frem til sæson 2.

Ekstramateriale
Blu-Ray udgaven af Gotham Sæson 1 indeholder følgende ekstramateriale:
• Gotham Invented