En komet er i bragende hast på vej mod jorden, og fragmenter store nok til at udrydde hele byer og true jordens eksistens er på vej gennem atmosfæren. Nyheden spreder sig hurtigt, trods myndighedernes forsøg på at dæmme op, og da alvoren går op for folk, udbryder der panik og lovløse tilstande.
Ingeniør og byggelederen John Garrity (Gerrad Butler) er sammen med sin kone Allison (Morena Baccarin) og sønnen Nathan (Roger Dale Floyd) udvalgt til at melde sig på en militærbase for at blive fragtet i sikkerhed på en ukendt destination. Men noget går galt, og John bliver væk fra sin familie. De må nu kæmpe ikke blot for at finde hinanden midt i en voldsom naturkatastrofe, men også mod tiden for at nå i sikkerhed inden komet vil ramme 48 timer senere.
Greenland er en fortælling om jordens undergang, der følger opskriften til punkt og prikke. En komet er på vej mod jorden, der vil blive udslettet når kometen rammer. Myndighederne forsøger at dække over alvoren, og kun et fåtal kan reddes. Det er så op til helten at enten rede verden eller sin familie, og i denne opskrift er det familien, der skal redes.
Der er således ikke mange overraskelser undervejs, og det forventede ragnarok der bryder løs, kræver måske midt i en coronatid mindre fantasi end ellers, og vi køber det let. Menneskehedens bagside kommer til fuldt udtryk, når ellers venlige mennesker forvandler sig til rene monstre i kamp for en plads om overlevelse. Det havde været let at gloser over, men er fint vist.
Det er den tidligere stuntmand Ris Roman Waugh (kender fra bl.a. Angel has Fallen fra 2019, og Snitch fra 2013), der har instrueret filmen, og der er lagt vægt på familiens nuancer hele vejen igennem. Uden at vi dog når helt i dybden, er skuespillet troværdigt mellem Gerard Butler (John) og Morena Baccarin (Allison), når intenst akavet tavshed mellem dem fortæller om et knirkende ægteskab og skænderier lige under overfladen. Men som krisen tager til, holder de sammen og får en genkendelighed, vi kan spejle os i, midt i den farefyldte og dramatiske færd for overlevelse.
Greenland byder ikke på meget nyt under solen og er ikke revolutionerende filmkunst. Den skiller sig ikke ud med noget nyt, men det er fin underholdning, der leverer flotte frames i en tidssvarende udgave af 90’erne og 00’ernes end-of-the-world katastrofefilm. Så man kan trygt gribe sine popkorn, og lade sig underholde et par timer gemt væk fra virkelighedens bekymringer.
Trailer: