Grizzly Man

4. februar 2007 af Jesper Poulsen

Grizzly Man billede

The Daze Of A Nutcase...

Timothy Treadwell blev fundet i oktober måned 2003, lemlæstet og delvist ædt af en grizzlybjørn. Samme skæbne overgik hans kæreste. Grufuldt, tænker du måske – men nok ikke i Timothys egen verden. Han valgte selv nærværet med de voldsomme bjørne, som han i øvrigt betragtede som misforståede dyr. Hele 13 års isolation fra den virkelige verden, og kun i selvskab med de store bamser. Her fortæller Werner Herzog historien om en tidligere misbruger og kikset skuespiller, som betalte den højeste pris omkring sin kærlighed til grizzlybjørne – Grizzly Man – bamsernes svar på Steve Irwin.

Fra år 1998 begyndte Timothy Treadwell at at filme sine oplevelser på kamera. Utrolig mange timers optagelser blev det til, som så siden er klippet sammen til denne spektakulære dokumentar-film. Ved første øjekast ligner den en hvilken som helst dyre/natur-film, men som Timothys besættelse af grizzlybjørnene tager til, jo mere bliver det en film om et vanvittigt menneske som langsomt mister enhver form for virkelighedssans. Han vover sig tættere og tættere ind på bjørnenes territorium, og betrager i sidste ende sig selv som en bjørn på lige fod med de andre. Det blev siden hans skæbne. Filmene afslører også langsomt en uhyggelig selviscenesættelse, som kammer over i baby-sprog og overgearethed. Han kommunikerer udelukkende med sit eget kamera, og jagter det perfekte billede om og om igen. Simpelthen som et skjul for sine indre dæmoner – han ender nemlig med af fremstå som alt andet end det perfekte menneske. Filmene er så godt som identiske med en dagbog om et forskruet sind, der ikke kunne finde bakgearet i styringen mod afgrunden.

“Grizzly Man” skifter lidt frem og tilbage mellem Treadwells egne klip, voice-over af Werner Herzog og dels noget efterfølgende dokumentar omkring de personer der kendte Treadwell godt. Resultatet er et fuldgyldigt billede af en mand og hans passioner på godt og ondt. En mand som man kan fascineres af via sit mod og sin kærlighed til dyrene, men også en mand man lader sig skræmme af, når den indre terror kommer til udtryk på filmene. Blandt andet den egne sære forestilling om at han var en hemmelig berømthed, som alle folk ville have fat i, og at det var en del af årsagen til sit skjul blandt bjørnene. “Jeg ved ikke engang selv hvor jeg er”, siger han en overgang til sit kamera. Han føler tilmed at myndighederne i sin tid var ude på at knække ham, han mener ikke han havde et liv før, han forstår ikke at pigerne ikke vil kendes ved ham, han er jo alt hvad de drømmer om – et mix af en humoristisk fyr og en pivskid! En syg mand og hans bjørne. Take It Or Leave It...

Filmen er ganske dybdeborende i sin portrættering. Og selv instruktøren bliver dybt berørt, da han hører lydoptagelser af Timothys og Aimes (kæresten) skrig og råben, da en grizzlybjørn uventet slår til. Det er ganske stærke billeder af en filmskaber (Herzog) i et med sit element, selvom vi seere lykkeligvis forskånes for lyd og billede. Filmen afrunder dog på smuk vis, med de bedste billeder af en særling omend i sit rette element.

Her er en dvd til dig som gerne vil se noget andet end Hollywoods fiktion. Omend det ikke er en udgivelse man kan se igen og igen, så er den alligevel ganske vedkommende alene på baggrund af sin hudløse originalitet.

PAN Vision.

Titel: Grizzly Man
Original Titel: Grizzly Man