Hard Candy

16. februar 2007 af David Lund

Hard Candy billede

En intelligent psykologisk thriller mellem en pædofil og en psykopat.

Pædofili er efterhånden ikke længere et tabu-emne, efter de benhårde 90’ere hvor alle væmmes ved ordet, er vi nu nået til det punkt, at vi sagtens kan diskutere problemet. Efter den gennemførte og fantastiske The Woodsman med Kevin Bacon, hvor vi virkelig kom under huden på en pædofil, og ligefrem følte med ham, er tiden så kommet til en psykologisk thriller i form af katten efter musen, eller bør man måske hellere kalde det for musen efter katten? Hard Candy er i hvert fald en simpel nok historie, der konstant drager søgte paralleller til Lille Rødhætte, men stadig virker frisk og spændende. For hvem hepper man egentlig på, når den ene er psykopat og den anden pædofil?

Haley er en 14-årig pige, der netop har besluttet sig for at mødes med den 32-årige fotograf Jeff. De har chattet over internettet i flere uger, og pga. de mange fælles interesser beslutter de sig for at mødes. Først er mødet uskyldigt, de sidder på en café og snakker om alverdens ting, men da Jeff fortæller, om et såkaldt bootleg han har af den seneste Moloko-koncert, insisterer Haley på at tage hjem til Jeffs lejlighed og høre den. Et par alkoholiske drinks senere begynder Haley at posere og Jeff tage billeder af hende, men der er noget galt, og Jeff falder udmattet om. Da han så endelig kommer til bevidsthed igen, er han bundet til en stol.

Hard Candy er opbygget ganske simpelt, der er stort set ikke andre karakterer med i filmen end Haley og Jeff, og filmen hviler på dialogen mellem dem, samt de små udbrud af spænding der forløses igennem flugt og jagt. Dialogen kan virke noget prætentiøs, især når den 14-årige Haley er det mest velformulerede menneske, man længe har set i film, men dette går heldigvis ikke meget ud over filmen. Hard Candy leger med sit publikum, og selv efter filmen sidder man med en noget tom fornemmelse, for er det egentlig retfærdighed, man har været vidne til? Der er ingen tvivl om, at filmens hensigt i sidste ende er at skabe debat, og dette fuldfører den bestemt.

Instruktøren hedder David Slade, og er blandt de mange musikvideoinstruktører. Med kun en spillefilm på bagen (Do Geese See God?) er han dog stadig ny i filmens univers. Slade har bestemt styr på sit kamera, og får taget nogle helt unikke og smukke billeder midt i galskaben. Dog kan han med sin baggrund ikke lade være med at bruge effekter som shaky-cam og flash-editing, men dette tager aldrig rigtig overhånd. Slade er langsomt på vej op af den lange stige til berømmelse, hans sidste film ramte ikke biograferne, art-house filmen Hard Candy gjorde og hans næste film er baseret på en tegneserie med Josh Hartnett i hovedrollen. Der går nok ikke lang tid, før vi ser Slades navn på diverse Hollywood-film.

Skuespillet i filmen er drevet af kemien og dialogen mellem Haley og Jeff. Haley spilles af den 18-årige Ellen Page, der trods alt bestemt ligner en 14-årig pige. Page har en lang fortid præget af diverse Tv-film samt Tv-serier, men i Hard Candy kommer hendes talent endelig til udtryk. Haley er en pige der bevidst kan skifte mellem den sødeste og mest uskyldige pige, en klog og belært ung dame og en voldsom og udspekuleret psykopat. Alle roller i figuren klarer Page med glans, selvom hun ofte er et irritationsmoment i hendes uvidenhed og vrede, er dette gjort med vilje og ganske enkelt fantastisk. Efter Hard Candy har hun da også fået en rolle i X-Men 3, og hun har mange nye film på vej. Patrick Wilson spiller Jeff, og han er ligeså ny i genren, men man kan opleve ham i den biografaktuelle og Oscar-nominerede Little Children i øjeblikket. Jeff er måske ikke den mest detaljerede pædofile i filmens historie, men hans karakter hviler på følelserne frygt og fortvivlelse, og dette gør Wilson fremragende. Både Haley og Jeff forbliver mysterier filmen igennem, da vi som publikum bliver manipuleret til at tro diverse sandheder og løgne, og disse kort holder både Page og Wilson tæt ind på kroppen.

Hard Candy er et showcase af talent. Måske er filmen ikke den mest gennemførte thriller i nyere tid, men den bibeholder spændingen fra start til slut, og viser os en række nye ansigter som vi skal holde øje med i fremtiden. Filmen er ikke direkte voldsom, men emnet taget i betragtning skal man nok have nerverne i orden alligevel. En lang scene omhandlende kastration bør også få det mandlige publikum til at krumme tæer. Alt i alt er Hard Candy anbefalelsesværdig, selvom filmen ikke er det lille mesterværk, jeg personligt håbede på.

Med ekstramateriale som 2 kommentarspor (det ene med instruktøren og manuskriptforfatteren, det andet med skuespillerne), 2 Making Of programmer og en række slettede scener er der masser at gå i krig med. Kommentarsporerne er godt opdelt mellem underholdning og fakta, imens Making Of programmerne giver et fint men lille indblik i produktionen af filmen. 5 ud af 6 mulige stjerner til dette.

Scanbox.

Titel: Hard Candy
Original Titel: Hard Candy