Headhunterne

22. september 2011 af Ole Jessen Hansen

Headhunterne billede

Action, drama og skæv humor står i kø i denne norske thriller, der tager kegler.

Bliver man lykkelig af materielle goder, eller er det i virkeligheden de indre værdier og kærligheden der tæller? Dette dilemma bliver headhunteren Roger Brown i den grad sat i, i denne internationale og fantastiske action thriller ”Headhunterne”, der viser at godt nok kan vi slå vores norske venner i fodbold, men ikke i action og drama, som i denne thriller, baseret på en bog skrevet at Norges mest kendte forfatter Jo Nesbø.

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har læst bogen, så derfor er denne anmeldelse kun skrevet ud fra dens filmiske og visuelle oplevelse, og ikke omkring forlægget for filmen.
Men underholdende og actionspækket, det er den.

Roger Brown, som er en yderst succesfuld headhunter, har det hele. Et fantastisk job hvor det er ham der bestemmer, hvilken kandidat der får jobs i nogle af Norges største virksomheder. En smuk og fantastisk kæreste, Diana, der arbejder inden for kunstverdenen, og et hus og en bil der oser rigdom og succes. På overfladen er alt, som det skal være, men Rogers ekstravagante livsstil koster. Derfor bliver Roger nødt til at udføre lyssky kunsttyverier, for at finansiere den livsstil han fører.

Ud at det blå, dukker levemanden Claes Greve, der udover at være den perfekte kandidat til jobbet som direktør i et firma som Roger er headhunter for, også ligger inde med et yderst kostbart maleri, som Roger gerne vil have fat i. Et maleri der kan gøre, at Roger kan ligge jobbet som kunst tyv på hylden, for Rogers kæreste vil rigtigt gerne have et barn, og der passer jobbet som kunst tyv ikke lige ind.

Men alt er ikke lige som det ser ud, og Claes Greve viser sig at være en modstander, som har mere i ærmet end hvad Roger Brown lige havde regnet med.

Mere skal ikke røbes for dette er en film, som du skal tage i biografen for at se. Dels på grund af den gode historie, hvor humor og action ligger side om side. Visse steder minder filmen om Fargo (1996). Dog ikke så langt ude, men meget af det filmiske univers ligner og visse bipersoner står stærkt i denne film, blandt andet Roger Browns trofaste hjælper og medkumpan, der virkelig tager kegler.

Men stjernen i denne film er uden tvivl den norske skuespiller Aksel Hennie. Han er som skabt til rollen som Roger Brown, der kommer længere og længere ud efterhånden som filmen skrider frem. Han skildrer denne forvandling fra Headhunteren Roger Brown til mennesket Roger Brown på en helt fantastisk måde. Norge har fået deres egen stjerne, men det har han vist været i Norge i en del år efterhånden.

Nikolaj Coster-Waldau gør det også godt i denne film, som efter min mening er en af hans bedste.
Hvis ikke denne film får en amerikansk remake, så må I kalde mig Mads. Og jeg æder gerne min hat !

Titel: Headhunterne