Hell Ride.

28. oktober 2008 af Henrik Andersen

Hell Ride. billede

Hell Ride er en total ligegyldig film, der håbløst bliver lanceret som en Grindhouse film. Dårlig historie og ligegyldige karakterer trækker den ned i glemslens mørke.

Pistolero (Larry Bishop) er præsident for rockerbanden The Victors. Med i The Victors er også gentleman rockeren The Gent (Michael Madsen), og den mystiske og provokerende Comanche (Eric Balfour). De er barske fyrer, der ikke går af vejen for noget. De ligger i en evig kamp med The 666ers, der ledes af den perverse og ondskabsfulde Billy Wings (Vinnie Jones) og Deuce (David Carradine). The Victors planlægger et hævntogt efter The 666ers har dræbt en af deres medlemmer. Imens har Pistolero nogle minder tilbage fra 1976 om en smuk indianer kvinde ved navn Cherokee Kisum, der får skåret halsen over og derefter brændt. Han husker også noget om en mystisk nøgle til en skat. Spørgsmålet er hvordan det hele hænger sammen, og hvad har Deuce og Comanche med det hele at gøre. Vejen frem til sandheden er brolagt med nøgne damer, syretrip, og store håndvåben. Og spørgsmålet er om Pistolero har mod nok til at høre sandheden.

Quentin Tarantino står som med producent på Hell Ride. Men mon ikke han bare har sagt ja, og derefter glemt at tjekke op på hvad det er for noget, han har lagt navn til. For Hell Ride er langt fra oppe på den standard som Quentin Tarantino plejer at ligge for dagen.

Hell Ride er skrevet og instrueret af Larry Bishop der også selv spiller hovederollen som bandelederen Pistolero. Måske han skulle have haft lidt manuskript hjælp og ikke være faret rundt og påtaget sig mere end han øjensynligt kunne klare. Resultatet er blevet en halvhjertet film der måske kunne have været blevet sej og rå i de rette hænder. Larry Bishop formår kun at skabe en film der efterligner både Tarentino og Robert Rodriguez’s værker. Helle Ride kommer derfor kun til at ligne en dårlig efterligning i stil, selvom den måske er tænkt som en hyldest.

Det hjælper slet ikke at filmen er fyldt med ellers gode skuespillere, der normalt kan løfte en produktion. Michael Madsen er kedelig, og hans karakter er så kliche præget at det bliver anstrengende at se på. Ligeledes kæmper både Dennis Hopper, Vinnie Jones og David Carradine en håbløs kamp imod tåbelige replikker. Deres i forvejen små roller bliver som alt andet opslugt af hele filmens stemning der oser af ligegyldighed. Man husker ingen skuespillerpræstationer fra Hell Ride, og det der nok står klarest når der kærkomment blændes op for rulleteksterne er alle de lækre babes filmen er fyldt til randen med. Der fremvises bryster og stramme baller i et væk. I tide og utide stoppes det ind. Selvfølgeligt er det smukt at se på, men det bliver ligesom for meget og hjælper ikke den stillestående historie fremad.

At Hell Ride visse steder bliver lanceret som en Grind House film er også helt ved siden af. De gamle klassiske Grind House film indeholdt godt nok også nøgenhed, vold og kiksede replikker. De var tit og ofte kiksede på deres egen charmerende facon. Hell Ride er ikke charmerende. Den er irriterende dårlig og påtaget på en anmassende måde, der gør den ganske ligegyldig. Det havde måske klædt Larry Bishop hvis han havde lidt selvironi og humor, ikke at det kunne havde gjort Hell Ride til en god film, men det havde måske løsnet lidt op på det hele.

På det Danske DVD cover, der i øvrigt er lækkert udført med en rigtig flot plakat står der flere citater fra filmsider på nettet, der roser Hell Ride til skyerne. Det skal man ikke lade sig narre af. Det er ren marketing, og kun sat frem for at få en ukendt titel til at se lækker og spændende ud.

Ikke alt der glimre er guld, og ikke alt hvad Quentin Tarantino rører ved bliver godt. Det er Hell Ride et eksempel på. Det kan på ingen måde anbefales at man ser Hell Ride. Selvfølgelig hvis man er hardcore fan af nogle af de kultskuespillerer, der er med, bliver man vel nød til at se deres små roller. Alle andre burde hellere se Easy Rider nok engang. Se det er en rigtig motorcykel film.

Ekstramateriale.

Der er ikke noget ekstramateriale at finde på denne udgivelse.

Hell Ride bliver vist i sit oprindelige Widescreen format, og billedet står skarpt og klart. Lyden kan opleves i Dolby Digital og DTS.