At skulle prøve at redde sin kone ud af en bil med lukket dør, er de smertelige mundfulde Liam Case (Cuba Gooding Jr.) må indhalere af den betændte luft, der gør hans liv til et stykke forhistorie. Som skraldemand sammen med kollegaen og vennen Skinner (Kim Coates) lever han et pseudo liv, indtil de en dag sidder ved en tilfældig café, og chancen for at gøre en forandring tilfalder Liam, da en bil forulykker og går i brand. En lille pige kan ikke komme ud, men ved en hurtig aktion, lykkedes de Liam at redde hende.
Et svært brandsår på ryggen, men med mere liv i øjnene, begynder han at vågne op. En dag ved familiens gravsted, for han øje på en kvinde, tilsyneladende også tynget af sorg, og Liams hjerte bliver følelsesmæssigt berørt. Han skygger hende, og sporet afslører at hun en bank ekspedient.
Gode råd er dyre, og dem har Liam tilsyneladende ikke råd til, men han tilbyder sin bedste ven Skinner en klækkelig sum for at fingerere et bankrøveri, hvor Liam så redder ekspedienten, og sørger for at Skinner for mulighed for at flygte inden politiets fremkomst. Liam er perfektionist til fingerspidserne, alt er tilrettelagt vedr. Vagtskift, pengebokse, kameraer m.m.
Desværre har Skinner sin egen private drøm, om et luksusliv med bløde sandstrande og et tilbagelænet liv i flere år. Så det fingererede bankkup erstattes af et mere hårdkogt af slagsen, da et slæng af hærdede kriminelle inviteres indenfor, så Skinner kan få en stor bid af sin drøm.
Et ganske fornuftigt oplæg, og med så gode stabile kræfter som Ray Liotta og Cuba Gooding Jr., hvor sidstnævnte er med til at få hevet dette forudsigelige drama op på de tre stjerner.
Men dårlig kameraføring, der er ingen suspense i afslørende vinkler ved diverse skudafvekslinger, specielt i slutningen af filmen. Replikkerne er middelmådige, ind imellem overrasker de positivt, men som filmen skrider frem er det udvandende kedeligt, der mangler bare det store bål, hvor helten, og der bliver trådt vande i dette fænomen kan træde ud af med et menneske i sine arme.
Skuespillet er ganske jævnt, Ray Liotta er set bedre, måske er figuren lidt for ren og frelst til hans specialle. Paul Sampson som håndlangernes chefs fætter, er ganske diabolsk og seværdig.
Brian Smrz (hvordan udtales det efternavn?) er en hærdet stuntman, og har medvirket i utællelige blockbusters (”Jurrasic Park”, ”Batman Returns”, ”Men In Black” m.fl.), og prøver her for første gang kræfter som instruktør. Der er små opløftende scener undervejs, men helhedsindtrykket er et lettere kedsommelig produkt.
Ekstra materialet består kun af et lille trailerspor.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:
Scanbox.