Herskab og tjenestefolk sæson 2

8. april 2008 af Thomas Pedersen

Herskab og tjenestefolk sæson 2 billede

Den engelske serie ’Herskab og tjenestefolk’ sæson 2 er med sine hele 650 minutters spilletid guf for yndere af fornemt kammerspil.

Serien om Herskabet og tjenestefolkene foregår i England i det tidlige tyvende århundrede, da Indien stadig var britisk koloni. Tjenestefolket hos den familie vi følger, familien Bellamy, knævrer løs i køkkenet mellem potter og pander, snakker vidt og bredt om egne forhold og herskabets, mens de efter bedste evne forsøger at leve op til deres fornemme arbejdsgivere, forventninger og krav fra livet i de fine stuer. I stuerne er der langt mellem de jordbundne øjeblikke, her leves et ubekymret liv i en blanding af arrogance og ignorance men også ind i mellem reel medfølen over for tjenestefolkets livsforhold. Endog en tagen ansvar herfor.

Herskabet undgår undervejs ikke at mænge sig på mere intime planer med tjenestefolket og omvendt. Det kommer der blandt andet et uægte barn ud af. Dermed en mulig skandale lige om hjørnet. Selvfølgelig ordner herskabet den sag, som det nu sømmede sig dengang. Kvinden, det drejer sig om, tidligere andenstuepige men nu skuespillerinde sendes væk på familiens regning, mens den uansvarlige ludoman og charmør og kommende fader kaptajn James Bellamy af mor og far Bellamy får sig en ufrivillig tur til Indien. Som han dog accepterer. Sådan! Skandale afværget.

Persongalleriet er stort for en uindviet. Tiden dengang osse. Man skal lige fange en hulens bunke navne og funktioner, før man er helt med. Men allerede inde i andet afsnit begynder man at kende de forskellige personer og deres plads i historien, og herefter vokser interessen for det hele. Det skyldes i høj grad det klassisk troværdige skuespil fra hele staben. Eksempelvis, for blot at nævne yderligere én af de mange karakterer, Mr. Kirbridge, spillet af Ian Ogilvy, der af udseende og uden sammenligning ellers minder en del om vor egen kronprins, er så udtalt arrogant og ignorant, en forloren aristokratisk hykler, at han væmmer én som tanken om en lyserød kødpølse med indflydelse og magt. Men oven i den karakteristisk er der nu alligevel noget sonende og sympatisk ved ham. Plantet, som han som alle andre er, i sin tilværelse. Og sådan kunne man komme med sigende eksempler på enhver af de medvirkendes ganske udemærkede spil.

Sæson 2 om det umage, men symbiotiske tokløver herskabet og dets tjenere er af briternes sædvanlig høje standard indenfor tv-fiktion. Men, serien i siin helhed på dvd-boks anbefales hovedsaglig dem som i forvejen dyrker den tv-realistiske kammerspil stil, der hænger over samtlige 13 afsnit á hver cirkus 50 minutter. ’Herskab og tjenestefolk’ er en flot lavet og ganske underholdende serie med mange facetter af samfundsklassernes natur på den pågældende tid i det fine, fine England.

Midget Entertainment .

Titel: Herskab og tjenestefolk
Original Titel: Upstairs Downstairs