Lone Scherfig er kvinden bag film som ”Italiensk for begyndere” (2000) og ”Wilbur Wants to Kill Himself” (2002), og med hendes nyeste film ”Hjemve” får hun et fint comeback til de danske biografer.
Scherfig har skrevet manuskriptet til filmen sammen med den underfundige jyde Niels Hausgaard.
Scherfig og Hausgaard har tidligere arbejdet sammen på reklamekampagnen ”Avistid”, hvor de lavede mikrospillefilmen ”Jeg er bare den logerende” med Anders W. Bertelsen og Bodil Jørgensen i de to hovedroller. De to kunstners store kærlighed for de skæve eksistenser ses tydelig i ”Jeg er bare den logerende” og måske endnu tydeligere i ”Hjemve”
”Hjemve” forgår i en lille provinsby et sted i Danmark. Byens indbyggere lever et idyllisk liv, hvor man ikke behøver at låse dørene om natten. Men idyllen brydes, da en nøgen mand bliver set gående rundt i byen midt om natten. Pludselig er den idylliske glæde forvandlet til frygt og mistro. Hvem er denne mand? Hvad vil han?
Seks vidt forskellige mennesker slår sig sammen, for at finde ud af hvem den mystiske mand er inden han slår til igen.
Gruppen består af den lokale apoteker (Lars Kaalund), byens lokale foredragsholder, Lindy (Peter Hesse Overgaard), den religiøse Margrethe (Ann Eleonora Jørgensen), den højtråbende Erling (Peter Gantzler) og den flittige Myrtle fra kommunen (Bodil Jørgensen) Gruppen holdes sammen af den engagerede Jesper, kendt som Jesper Tøjmand, der har startet den lokale krisetelefon Det Tavse Øre, for at hjælpe byens indbyggere, der har brug for anonym rådgivning.
”Hjemve” er en fin lille provinsfilm uden de helt store overraskelser. Det handler ikke så meget om den nøgne mand, men mere om karakterernes individuelle relationer, og det fungerer ganske fint. Filmens største svaghed ligger i dens længde. Midtvejs i filmen, synes historien at gå i stå, og man kommer til at kede sig en anelse. Man kunne sagtens have skåret 10 minutter af filmen og endt med samme resultat.
Humoren er afdæmpet og rolig, og bære stærkt præg af, at det er Niels Hausgaard, der har ført manuskriptpennen.
”Hjemve” er en hyggelig og hjertevarm fortælling og et fint lille comeback for Scherfig, men noget mesterværk bliver filmen aldrig.
”Hjemve” mangler den charme der kendetegnede Scherfigs ”Italiensk for begyndere” fra 2000.
Skuespillet er godt. Især Peter Hesse Overgaard leverer, som den opblæste kunstner Lindy Steen, en pragtpræstation.
Alt i alt er ”Hjemve” en vellykket filmoplevelse, der på trods af småfejl, stadig er et biografbesøg værd. Især hvis man er til lun jysk humor.