Hostage.

4. november 2005 af Henrik Andersen

Hostage. billede

Bruce Willis er tilbage i topform som mister sej fyr, der får en alt andet end rolig dag på jobbet. Der er spænding og action i stor stil, og Hostage holder fint hvad den lover, fra start til slut.

LAPD's bedste gidselforhandler Jeff Talley ( Bruce Willis ) har slået sig ned i provinsen efter et gidseldrama, der gik drabeligt galt. Nu skal han bruge resten af hans arbejdsliv på at hygge sig som ordenshåndhæver i en lille hyggelig by, hvor der aldrig sker det helt store. Han skal holde tidlig fri og hygge sig med sin familie. Hans fremtid er sikret, tror han. Men en dag går noget grueligt galt i den lille forstadsflække og Talley må bruge al sin erfaring for at redde dagen.
Tre ungdomsforbrydere har indtaget en millionærvilla og holder ejeren og hans familie, hans datter og hendes lillesøster, som gidsler. Talley afgiver ansvaret til myndighederne, men der er mere på spil bag villaens top-security installationer, end han aner. Og de tre ungdomsforbrydere får også mere at se til end de var forberedt på.
Pludselig står Talley over for et ultrabrutalt gangstersyndikat, der har kidnappet hans egen familie for at få ham tilbage i spillet omkring gidseldramaet. De tvinger ham til at gå ind i det topsikrede hus og hente noget de for en hver pris skal have fat på, og hvis han ikke straks skaffer det, så må de se sig nødsaget til at slå hans datter og kone ihjel. Talley må snart stå overfor et valg der lyder om han vil ofre en fremmed familie for at redde sin egen. Et næsten umuligt valg, der må træffes. Talley må bruge al sin erfaring fra hans tidligere job, for at redde trådende ud. Men tiden er imod ham. Hvad han troede skulle blive en fredelig dag på jobbet udvikler sig snart til et mareridt, selv for en hårdkogt gidselforhandler.

Hostage er helt sikkert et comeback for Bruce Willis. Sammen med hans fremragende rolle i Sin City, viser Bruce at han stadigvæk er mand for at spille hårdkogt strisser med et blødt indre. En rolle han godt nok har spille ten del gange, men stadigvæk gør bedre end de fleste store Hollywood kanoner. Tænk bare på hans fine præstationer i de første 2 Die Hard film og i Tony Scotts ultra coole The last boyscout. Film der var med til at cementere hans stjernestatus indenfor actiongenren.

Hostage er solid underholdning der levere varen og holder hvad den lover. Der er ikke så mange overraskelser undervejs, men alligevel nok til at holde spændingen ved lige, hele vejen igennem. Skuespillet er holdbart og selv børnerollerne er fint fyldt ud, selvom den lille dreng i huset til tider virker lige kvik nok i det. Bruce Willis datter Rumer Willis, spiller over for sin far i hendes første store filmrolle, og hun er ikke kun taget med fordi hun er datter af megastjernen. Hun er faktisk rigtig god i rollen, som den fortvivlede storesøster.

Hostage er flot fotograferet og alle de tekniske virkemidler er veludførte. Specielt de flotte indledende tekster vil blive siddende på nethinden, efterfulgt af en meget flot prolog til selve filmens historie. Her er billederne blevet tonet i gule nuancer, der giver et helt specielt udtryk til filmen. Med de tekniske kvaliteter i top, veltrimmede og hårdkogte helte og skurke, og en instruktør der føre historien i fast hånd kan det ikke gå helt galt, og det gør det bestemt heller ikke. Hostage er et kig værd. Er man die hard fan af Willis, eller blot tørstig efter lidt uforpligtende amerikansk tjubang, vil man ikke forlade stuen skuffet.

Så er det en skam at denne danske DVD udgivelse ikke er værd at købe alligevel. Hostage er filmet i det brede 2.35. 1 format og den danske DVD udgivelse er kun vist i 1.77: 1. Altså mangler der store dele af billedet, for at man skulle nyde den oprindelige og tænkte framing af de actionfyldte billeder. Det er en stor skam og jeg troede ærligt talt at de danske udgivere var kommet over disse tåbelige dumheder. Så hvis du virkelig vil nyde Hostage, så køb hellere den amerikanske eller engelske DVD udgivelse. De er begge vist i det oprindelige format, hvor man får hele billedet i stedet for et beskåret og ødelagt udseende.

Ekstramateriale:

Bag om Hostage.

6 slettede scener med kommentarspor af instruktøren.

2 forlængede scener.

Trailers til andre DVD udgivelser.

Et noget tyndt ekstramateriale, der også mangler et kommentarspor der er at finde på region 1 udgivelserne. Der er ikke meget at komme efter her. De slettede og forlængede scener er af svingende kvalitet, og så er det irriterende at der ikke engang er trailer til Hostage, når der nu er brugt krudt på at reklamere for andre DVD udgivelser.

Samlet karakter for ekstramaterialet er 2 ud af 6 mulige.

Filmen er venligst udlånt af Nordiskfilm.

Titel: Hostage