Hotel Artemis

30. januar 2019 af David Lund

Hotel Artemis billede

“Hotel Artemis” kunne desværre ikke indfri sit potentiale til at blive 10’ernes største kultfilm.

Når man tænker på Jolie Fosters karriere, er det svært ikke at undre sig over, hvor hun egentlig blev af. Hun toppede i 90’erne med roller i “Ondskabens Øjne”, “Nell”, “Sommersby” og “Maverick”. Ja, der var et øjeblik, hvor det virkede som om, at hun var med i alle storfilm. Men det ebbede ud i 00’erne, og de seneste 10 år har hun kun dukket op i ny og næ. Ville Hollywood simpelthen ikke godtage hendes seksualitet? Eller var det hendes eget valg at træde lidt tilbage fra rampelyset? Uanset hvad er hun begyndt at rykke lidt på sig igen. Hun instruerede en af de mere omdiskuterede “Black Mirror” episoder, og viser nu i “Hotel Artemis” at hun skuespilsmæssigt endnu ikke er faldet af på den.

Året er 2028. Jean Thomas (Jolie Foster) kæmper med en masse mentale problemer, imens hun arbejder som sygeplejerske på Hotel Artemis - et gammelt hospital hvor kriminelle bliver efterset uden spørgsmål. En dag får hun en ny patient ved navn Honolulu (Bryan Tyree Henry), men alt for sent opdager hun, at han har stjålet noget fra Los Angeles’ kriminelle overhoved The Wolf King (Jeff Goldblum). Snart bliver hele hotellets indlagte kriminelle en del af en krig, de ikke kan flygte fra, da der også udenfor er opstået optøjer.

“Hotel Artemis” er essentielt en actionfilm med sci-fi elementer, og netop derfor fejler den. Actionscenerne er skudt og klippet tåbeligt sammen under kyndig vejledning af den debutterende instruktør Drew Pearce, som gaber over mere end han kan. Han står også bag manuskriptet, hvor han her er langt mere sikker i sine valg, for “Hotel Artemis” er ikke en dårlig film på papiret. Manuskriptet tilbyder nemlig tilpas nok karakterudvikling til at holde historien kørende, og med stærkt udførte actionscener kunne dette meget vel være blevet en af 10’ernes største og mest vellykkede kultfilm. Vi må desværre nøjes med et resultat, der ikke får udløst dens ambitioner fornuftigt.

Jolie Foster spiller endnu engang røven ud af bukserne. Hendes karakter har nok dybde til, at de fleste kunne gøre hende interessant, men Foster rykker hele filmen et niveau eller to op. Når hun tilmed ledsages af en karikeret men underholdende Jeff Goldblum, en klassisk Dave Bautista og en underspillet Zachary Quinto må skuespillerne siges at være filmens højdepunkt. Der er dog også masser af visioner og kommentarer i filmens manuskript, nok til at flere vil se igennem fingrene med filmens mange fejl og mangler, og netop derfor bliver jeg nødt til at komme med en forsigtig anbefaling. Det er bare ærgerligt at tænke på, at med den rette instruktør kunne filmens sikkert ende dobbelt så god.

Billede & Lyd - 4/6

Filmens look er generelt mørkt og dystert, og nedskaleringen fra 2K tager lidt skade af netop dette. Detaljerne forsvinder lidt ud i de mørke scener, og filmen ender en smule mere grynet end nødvendig. Gid den var udkommet i 4K UHD herhjemme. Lyden er derimod ganske fremragende med masser af kraftig bas, og et glimrende og engagerende lydbillede.

Ekstramateriale - 1/6

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Scanbox.