How I Met Your Mother The Complete Series

25. november 2014 af Ronnie Bisgaard Mortensen

5 stjerner Kommentarer (1) KØB FILMEN HER

How I Met Your Mother The Complete Series billede

Den komplette saga om jagten på moren og kærligheden

Ni år skulle der gå, før HIMYM kom til ende. I ni år har vi været på eventyr med Ted Mosby, Marshall Eriksen, Lily Aldrin, Robin Scherbatsky og ikke mindst Barney Stinson. 208 afsnit er det i alt blevet til for skaberne Carter Bays og Craig Thomas. Friends sad på sitcom tronen i ’90erne og start ’00erne, men efter min mening har HIMYM været en værdig arvtager og er blandt de absolut bedste sitcoms på trods af ind i mellem svingende kvalitet.

Handlingen i HIMYM er simpel. Ted Moseby fortæller i en nær fremtid sine børn historien om, hvordan han mødte deres mor. Som så mange andre sitcoms er det dog sjældent slutproduktet der sigtes imod, men derimod alt, hvad der ligger der imellem. Teds liv som single i New York sammen med vennerne, baner vejen for en fortælling, der handler om mange af de ting vi alle går igennem: Arbejde, familieforhold, venner og kærlighed. Opfindsomheden har været enorm fra Craig Thomas og Carter Bays side, for der opereres ofte med en narrativ kompleksitet, som ikke er normal for sitcoms, men som ofte bruges til at gøre hvert afsnit sjovere og mere overraskende.

På trods af en lettere atypisk fortællestruktur, så indeholder HIMYM dog stadig mange af de elementer, som kendetegner sitcoms. Vi har et fast karaktergalleri, der i denne ombæring fungerer som friends-as-family. Der er tilbagevendende sjove karakterer og masser af kendte gæsteskuespillere. Running gags og running jokes i løbet af serien som fx Barney og Marshalls slapbet, jokes om Canada, Barneys arbejde, Barneys mange quotes, musikalske indslag og ikke mindst de mange forskellige clues om moren. Inden moren blev afsløret, blev der hæftigt diskuteret, hvem moren egentlig var, og på den måde har man også formået at videreføre seriens univers til andre medier.

Selvom Ted er seriens hovedperson, så er det dog ofte Barney Stinson karakteren, som har været den mest elskede og mest citerede blandt seere. Selvom Barney altid har været en dameglad playboy, så formåede man at udvikle hans karakter på en tilpas måde i løbet af serien. Det samme gjorde man med de andre karakterer, og der har i løbet af serien været en logisk udvikling i persongalleriet uden at gå på kompromis med karakterernes forskellige træk.

Seriens længde på ni sæsoner ender dog også med at blive seriens største svaghed. Carter Bays og Craig Thomas har lige fra starten af serien haft en fast vision om, hvordan det hele i sidste ende skulle ende, og det virker som om, at serien burde have været stoppet efter fem eller seks sæsoner, men populariteten af serien har helt sikkert været med til, at den blev forsat. Det bliver derfor også ret tydeligt, at opfindsomheden kommer til at lide i de senere sæsoner, for det er klart i seriens første sæsoner, at den er stærkest. Herefter bliver nogle udviklinger ret forceret og ulogiske, ligesom der nogen gange bliver brugt nogle virkemidler og plottwist, som er set før. Og det leder hen til seriens afslutning, som må siges at være en af de mest kontroversielle afslutninger i nyere tid. Uden at afsløre noget er min egen mening, at slutningen er enormt skuffende. Fordi Bays og Thomas hele tiden har haft den faste vision om slutningen, så ender det med, at man vælger at fuldstændig smadre, hvad man har opbygget af karakterudvikling og plotfremdrift, og det er virkelig ærgerligt, at så god en serie skal ende på den måde. Eftersom jeg selv har fulgt serien uge for uge og glædede mig enormt til at se afslutningen, så var jeg nærmest i chok over den måde, man havde valgt at afslutte det hele på, og det kommer i sidste ende også til at afspejle seriens endelige karakter.

For HIMYM er en af mine absolut yndlingssitcoms og har igennem flere år underholdt mig på et højt niveau. Skønne karakterer, en mere kompleks fortællestruktur, intertekstuelle referencer og en overordnet god og til tider spændende historie gør, at HIMYM fra mit synspunkt er en af de bedste sitcoms, der findes. Desværre holder den sidste del af serien ikke ligeså højt niveau som den første del og afslutningen trækker meget ned i den samlede bedømmelse, men det er en serie, som jeg uden tvivl kommer til at se igen og igen.

Ekstramateriale
DVD-boksen med hele serien indeholder en god mængde ekstramateriale til den store HIMYM-fan. Både ekstramateriale fra de respektive sæsoner og fra den komplette serie. Man kan bl.a. få opklaret mysteriet om ”the pineapple incident”, møde holdet bag, både skuespillere, instruktører osv. samt et kig på mange af de ting som er så specielle for netop HIMYM-serien. Alt i alt en okay omgang ekstramateriale som får 4/6 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Fox-Paramount

Titel: How I Met Your Mother The Complete Series
Original Titel: How I Met Your Mother