Hundestreger!

19. marts 2004 af Michael Panduro

Hundestreger! billede

Der er pels, hygge og krammehunde nok til hele familien i denne ganske vellykkede dyrefabel, om en dreng der kan snakke med hunde

”Hundestreger” er den eventyrlige historie om 12-årige Owen. Hans forældres arbejde kræver, at familien konstant flytter fra by til by, så den lille purk har temmelig svært ved at finde venner. Selskab finder han dog hos nabolagets hunde, som han beskæftiger sig med at lufte for deres travle ejere. Efter aftale med sine forældre får han endelig sin egen hund, men inden længe opdager Owen, at hunden ikke bare er ualmindeligt kløgtig, han er ligefrem i stand til at snakke med den.
Det lyder bekendt og det er det også, men ”Hundestreger” adskiller fra andre film af slagsen, ved lige at være den lille tand mere gennemtænkt og fiks. Det viser sig nemlig at hunden, Hubble, er udsendt fra planeten Sirius, hvorfra alle hunde stammer. Jordens firbenede befolkning er i sin tid blevet sendt hertil for at overtage herredømmet, og Hubble er forarget over at opdage, at hundene ikke regerer planetens øvrige indbyggere med hård hånd. Hele denne opsætning, der godt kan virke fjollet, virker faktisk overraskende godt i filmen og er udgangspunktet for masser af morsomme optrin, der også vil frembringe et lille smil på de voksnes læber. Instruktøren og Zeke Richardsons manuskript, bygget over sidstnævntes børnehistorie, leger med ombytningen af roller mennesker og hunde imellem på en let og alligevel gennemtænkt måde, som henvender sig til mere end en aldersgruppe. Undervejs lærer Owen naturligvis noget om teamwork, sammenhold og tolerance og det hele ender da også i den store, klassiske happy-end med violiner og hele svineriet. Her er putte-nutte hunde og sjove optrin nok til hele familien, og masser af morale, men det bliver aldrig så vammelt, sentimentalt eller sukkersødt, som disse film har en tendens til, og det er temmelig befriende. I rollen som Owen ses 14-årige Liam Aiken, der tidligere har medvirket i bl.a. ”Henry fool”, ”Stepmom” og ”Vejen til Perdition”. Han er kort sagt ikke nogen nybegynder, og han er da også blevet pålagt et temmelig stort ansvar i denne film, men han klarer det ganske udmærket. Hans forældre, Molly Shannon fra “Saturday night live” og Kevin Nealon (bedst husket for en lille, men underholdende rolle I “Happy Gilmore”), spiller anonymt men passende, hvilket egentlig også kan siges om resten af filmens besætning. Stemmerne til de computeranimerede hunde-munde bliver leveret af navne som Matthew Broderick (der aldrig vil blive husket for andet end Ferris Bueller), Brittany Murphy (”8 Mile”, ”Just Married”), Carl Reiner, Cheech Marin og selveste Vanessa Redgrave og de gør det alle som man må forvente. Den debuterende instruktør, John Hoffman, har skruet en proper familiefilm sammen uden de store dikkedarer.
Her er en film, der lægger sig pænt i kølvandet på mega-succeser som Babe- og Stuart Little-filmene, uden egentlig at tilføre dem noget som helst nyt, men mindre kan også gøre det, hvis bare man har en sød, lille og veloplagt familiefilm.

Titel: Hundestreger!
Original Titel: Good Boy!
Premieredato: 19. marts 2004
Instruktør: John Hoffman
Skuespillere: Liam Aiken, Molly Shannon, Kevin Nealon, Matthew Broderick (stemme), Brittany Murphy (stemme), Delta Burke (stemme), Carl Reiner (stemme), Cheech Marin (stemme), Vanessa Redgrave (stemme)
Spilletid: 87 min.
Selskab: MGM, 20th cent. Fox, 2003
Genre: Familie