I Am Legend - 2 Disc Special Edition.

11. juni 2008 af Henrik Andersen

I Am Legend - 2 Disc Special Edition. billede

Tomme tønder buldrer mest i denne flotte, men kedelige genindspilning af en klassisk historie.

Menneskeheden har endelig opfundet en virus, der kan gå ind og helbrede kræft. Men noget går helt galt, og den nye virus begynder at slå folk ihjel i stedet for at helbrede dem. Videnskabsmanden Robert Neville (Will Smith) arbejder med at fremstille en antivirus, men inden han når så langt, har den menneskeskabte virus via luften spredt sig over hele kloden og slået alle ihjel eller gjort dem til frådende amokvæsner. Alle på nær Robert Neville. Årene går, og Neville lever alene i midten af New York. Sammen med hans hund går han dagligt på jagt efter friske forsyninger. Men om natten må han barrikadere sig bag låse og skodder. For når mørket falder på, er han pludselig ikke mere så alene. Mørket vrimler nemlig med hundredvis af blodtørstige væsner der mest af alt kan beskrives som en krydsning imellem vampyrer og glubske zombier. De er de mennesker der overlevede virusen, og som nu er dømt til et evigt liv i mørke. Men selvom disse væsner er farlige holder Neville sig ikke tilbage for at lave forsøg med dem, i håb om at finde en modgift der kan redde menneskeheden. Men han må tage sig i agt, for de lurer altid i mørket, og venter på at han skal begå den mindste fejl, så de kan udslette ham og dermed gøre en ende på menneskeracen.

Det er ikke første gang Richard Mathesons historie om det sidste menneske på kloden er blevet filmatiseret. Både Charlton Heston og Vincent Price har før spillet rollen. Charlton Heston i The Omega Man og Vincint Price i klassikeren The Last Man On Earth fra 1964. Begge disse film og specielt The Last Man On Earth er langt bedre end denne nye Hollywood udgave, der er en forudsigelig og strømlinet sag. Målrettet imod et yngre MTV publikum, der ikke kræver det helt store for at blive underholdt. Ærgeligt da der er meget mere at hente i den originale historie.

Will Smith kæmper en kamp med at holde dampen oppe filmen igennem. Desværre er han ikke den store skuespiller, og derfor bliver det aldrig helt vedkommen og man hverken føler eller jubler med hans karakter som historien skrider frem. Will Smith er bare Will Smith, den friske fyr fra Bel Air, og det vil han altid blive ved med at være, ligegyldig hvor hårdt han prøver med mere eller mindre seriøst skuespil. Rollen som den ensomme Neville på vanviddets rand indeholder både dybde, desperation og ensomhed men Will Smith når desværre aldrig at få det hele op til overfladen og ud til publikum. Selvom det må tilføjes at rollen som Neville er Will Smiths til dato bedste skuespiller præstation.

Men det er bestemt ikke kun Will Smiths skyld, at I Am Legend er en tynd kop the. Det hele starter sådan set udmærket. Vi bliver præsenteret for en forhistorie, og ser hvordan verden går af lave, og hvordan Neville mister sin familie og ender som eneboer i New York. Vi ser hans dagligdag og følger ham i jagten på en helbredende virus. Det er først når vampyr zombierne for alvor trænger sig på at historien begynder at forfalde til håbløse klicher, og gumpetung action der er set før, både bedre og mere intens.

Selvom historien bliver, præsenterer på en kedelig facon skal I Am Legend dog have ros for dens meget flotte billeder. De store panorama billeder af en storby der helt og aldeles er mennesketom, og har været det i flere år er imponerende lavet. Der er kræset om detaljerne, og virkelig tænkt over hvordan verden ville se ud, hvis en sådan katastrofe var sket i virkeligheden, og alene derfor er I Am Legend værd at kaste lidt tid efter.
Ærgeligt er det så, at resten af effekterne i filmen ikke er specielt vellykkede. Vampyr zombierne har man valgt at skabe 100 % digitalt. Dette virker i det store og hele slet ikke, og mange af de steder hvor monstrene skulle have været uhyggelige virker de desværre bare flade og tamme. Ærgeligt at man ikke har valgt at bruge rigtige skuespiller, i hvert fald bare i de centrale vampyr zombie roller. Det skal jo trods alt forestille mennesker, der er muteret. En skuespiller i fuld makeup vil altid have mere mimik og flere udtryks muligheder end et computerskabt væsen. I Am Legend kunne have fungeret bedre hvis der var blevet truffet nogle andre valg omkring skabelsen af mørkets skabninger.

Hvis du er mega fan af Will Smith, skal du selvfølgelig se denne film. Ingen tvivl om det. Men hvis du vil se en virkelig god film, der har samme udspring som I Am Legend, så se hellere The Last Man On Earth med Vincent Price. Her er nemlig tale om et ægte horror klassiker, og ikke et opstyltet Hollywood projekt hvor de tomme tønder buldrer der ud af. En ting er sikkert, I Am Legend bliver aldrig en legende inden for filmverdenen.

Ekstramateriale.

På Disc 1 hvor man også finder den udgave af I Am Legend der gik i de Danske biografer, finder man som ekstramateriale 4 animerede kortfilm der alle viser hvordan folk forskellige steder på kloden er blevet ramt og udslettet af det frygtelige virus. De er flot animeret og er bestemt værd at se flere gange. De 4 film hedder: Death As A Gift, Isolation, Sacrificing the Few for the Many og Shelter.

Disc 2 indeholder en 4 minutter længere udgave af I Am Legend. Det er slutningen der er anderledes fra Biograf versionen, og det er helt op til den enkeltes smag at finde frem til hvilke slutning man finder bedst. Begge slutninger er voldsomt klicheprægede. Den forlængede slutning indeholder dog nogle gode og ret intense scener imellem vampyr-zombierne og Neville, der havde været spændende at se på det store lærred.

På Disc 2 finder man også 2 gode dokumentar programmer. I: Creating I Am Legend: Chronicling the Movie’s Creation, beskrives filmens tilblivelse i en lang række små programmer, der kan ses enkeltvis eller i en sammenhæng som et langt og indholdsrigt dokumentar program. Hvis man syntes om filmen, og man har lyst til at vide alt om den, er der her rig mulighed for at dykke ned i filmens univers.
Programmet: Cautionary Tale – The Science of I Am Legend: Exploring the History and Current Status of Life-Threatehing Viral Infections, handler om alle de farlige virus der igennem tiden har hærget rundt på kloden. Der bliver gået i dybden med det, og spændende er det at hører nærmere om de rigtige fakta der blandt andet har dannet baggrund for historien i I Am Legend.

Ekstramaterialet på I Am Legend får 4 ud af 6 mulige stjerner.

Begge versioner af I Am Legend er flot gengivet i deres originale Cinema Scope format, og lyden kan nydes i Dolby Digital 5.1. Alt i alt pæne versioner der vil gøre sig godt i hjemmebiografen på et så stort lærred som muligt, så man rigtigt kan nyde de mange flotte billeder af en verden i forfald.

I Am Legend er venligst stillet til rådighed af Warner Brothers.

Titel: I Am Legend - 2 Disc Special Edition.
Original Titel: I Am Legend - 2 Disc Special Edition.