I dine sko - Jennifer Weiner

23. september 2005 af Helle Perrier

I dine sko -  Jennifer Weiner billede

En underholdende og dramatisk historie om et søskendepar, der bringes sammen igen af fortidens spøgelser.

Maggie og Rose er forskellige som nat og dag. Rose er den ældste søster. Hun har problemer med vægten og selvtilliden. Alligevel nyder hun tilværelsen, hvor hun har satset alt på karrieren og har et godt job som advokat. Rose interesserer sig ikke specielt meget for tøj, men sko derimod er hendes passion. De er først og fremmest de dyreste mærker, der foretrækkes, og hendes skosamling fylder en del.
Maggie er anderledes udadvendt. Hun har aldrig gennemført en uddannelse, men lever et udsvævende liv, og udnytter at hun til stadighed kan sno mænd om sin lillefinger. Vi starter med at møde de to, netop som Maggie er blevet smidt ud af sin lejlighed og er flyttet ind hos Rose. Rose har for en gangs skyld en kæreste, og da hun en dag kommer hjem og finder ham i sengen sammen med søsteren, går det galt for søskendeparret. Rose smider Maggie ud, og det lader til at de to aldrig mere skal tale sammen. De er for første gang i deres liv tvunget til at leve et liv helt uafhængigt af hinanden, og det byder på en masse prøvelser for de to kvinder. Heldigvis falder Maggie over en gammel familiehemmelighed, der bringer de to sammen igen.

Jennifer Weiner hører vel nærmest til i ”Bridget Jones’”-genren. Det er lettilgængelig litteratur uden den store dybde, og det handler om og appellerer nok først og fremmest til kvinder. Det er der såmænd ikke noget galt i, for underholdende det er det bestemt. I dine sko, er ikke en ha-ha-roman, hvor man klasker sig på lårene af grin, men nærmere en dramatisk og til tider underholdende fortælling. Jennifer Weiner har tidligere udgivet den roste ”God i Sengen”, der nok er en del lettere end denne. Det er ikke decideret en bog for kvinder, men det er trods alt nok der den overvejende skal finde sit publikum, da mange af situationerne er nogel, som man kan nikke genkendede til, og følelserne er bestemt bekendte.
Holder man af kvindelitteratur som denne, kan bogen bestemt anbefales. Der fortælles i et godt og rask tempo, og historien er såmænd både velfortalt og godt skruet sammen. Den er dog en tand forudsigelig, og personerne er lidt for pæne til rigtig at blive interessante. Det er lidt for Hollywood –agtigt, og det kan godt ødelægge noget af fornøjelsen. Det er som om der bliver holdt igen, af frygt for at lade det komme for langt ud, og det er synd, da man gerne så lidt mere skævhed og det kun ville gavne historien at blive lidt mere grov i kanten.
Det være sagt, så er I dine sko, bestemt et godt tidsfordriv mens timerne bliver lange og mørket trænger sig på.
Senere på året kommer filmatiseringen af bogen. Den står Curtis Hansen, der tidligere har begejstret os med L.A. Confidential og Wonder Boys, så der er forhåbentlig noget at se frem til. Rollelisten tæller blandt andet Cameron Diaz, Toni Collette og Shirley MacLaine.

Bogen er venligst stillet til rådighed af
Aschehoug
.