Filmen handler om familien Fowler der bor i en lille fiskerby i Maine, New England. Frank (Nick Stahl) holder sommerferie hos sine forældre efter første år på college. Hans far Matt Matt (Tom Wilkinson) er byens læge, moderen Ruth (Sissy Spacek) skolens korleder.
Frank har forelsket sig i Natalie (Marisa Tomei), der er separeret, og mor til to små børn. Natalies ægtemand er temperamentsfuld, og har det svært med at se sin tidligere samlever med en anden mand.
Fowlers er bekymrede over deres søns engagement, og snart viser deres bekymringer sig velbegrundede.
Vi har at gøre med en atypisk amerikansk film. Tempoet er langsomt, omhyggeligt og dvælende. Karakterskildringen er særdeles grundig og meget overbevisende, og det er svært som tilskuer ikke at lade sig rive med af vores hovedpersoners tanker og følelser, efterhånden som historien folder sig ud.
Filmen behandler flere problemstillinger. Der er det modne ægtepar der skal vænne sig til hinanden uden sønnens tilstedeværelse, deres ønske om at involvere sig i sønnens liv uden at dominere hans beslutninger, og ikke mindst parrets indbyrdes relationer der også forandres undervejs i filmen.
Især Sissy Spacek leverer en formidabel præstation, hendes mimik er særdeles overbevisende, hun ER denne bekymrede, overbeskyttende mor, der samtidig er kritisk til det yderste, men med et ydre der skal afspejle velvilje og imødekommenhed. En flot kontrast til hende leveres af Marisa Tomei, der undergår en omfattende, men meget troværdig forandring, fra pigen der måske for tidligt er blevet mor og som stadig har sorgløsheden siddende i sig, til den modne kvinde der hen imod filmens slutning synes ti år ældre, altsammen i løbet af nogle få sommeruger.
Fordi hans troværdighed som en fuldstændig arketypisk amerikaner er så stor, kunne jeg faktisk ikke forstå hvorfor jeg associerede denne åbenbare amerikaner jeg så på lærredet med britisk film. Men fra roller i Priest, The Full Monty og Sense and Sensibility beviser Tom Wilkinson i In The Bedroom at han er en dygtig karakterskuespiller, han er den lidt tavse modne mand, venlig, lidt reserveret, drømmende.
Vi har set Todd Field i en birolle i Eyes Vide Shut, men In the Bedroom er hans debut som instruktør, og en meget overbevisende en af slagsen. Manuskriptet hører også til i den bedre ende, med en dialog der falder fuldt troværdig hos talenter som Spacek og Wilkinson. Som i sæsonens anden store film Gosford Park, er handlingen i In The Bedroom ikke vigtig i sig selv, kun som katalysator for personernes udfoldelse af deres, ja, personlighed.