Inception

12. december 2010 af Jesper Poulsen

Inception billede

Fler-lagret mindfuck

Talk of the town i biograferne denne sensommer. Titlen er Inception omhandlende Dom Cobb (Leonardo DiCaprio – Titanic, The Departed, Revolutionary Road) som sammen med sit lille team, har evnen til at trænge ind i andres drømme og stjæle forretningshemmeligheder fra den sovendes underbevidsthed. Et meget farligt hverv for koordinationen af et ”mentalt indbrud” er sjældent uden risiko. Den forurettede kunne jo forsøge at beskytte sig mod denne form for ulovlig indtrængen, og det gøres jo bedst med skydevåben. Dom og co. skal derfor sikre sig at de ikke bliver slået ihjel i drømmen, for så ryger man omgående tilbage til virkeligheden. Han er på flugt i et nervepirrende spil, som samtidig truer hans mulighed for at gense sine børn. Chancen for dette kan kun opstå, hvis det modsat lykkes Dom at plante en idé i bevidstheden på en konkurrent. Jagten kan begynde...

Christopher Nolan, hjernen bag de to seneste Batman-succes'er (Batman Begins og The Dark Knight) spåes allerede Oscar-statuetter for denne science fiction-turboladning. Det er svært at pege på at man har set noget lignende før, hvilket gør Inception til et meget originalt værk. Men det er så sandelig også et meget interessant følge Nolan har givet DiCaprio at boltre sig med. Joseph Gordon-Levitt (500 Days Of Summer, G.I. Joe), Marion Cotillard (Public Enemies, La Vie En Rose), Ellen Page (Hard Candy, Juno), Cillian Murphy (Red Eye, Breakfast On Pluto), Tom Berenger (Platoon) og gode gamle Michael Caine (Harry Brown, Æblemostreglementet) er på den imponerende rolleliste. For slet ikke at tale om Dom Cobbs skruppelløse ”arbejdsgiver”, Saito (leveret af Ken Watanabe – Den Sidste Samurai, Mit Liv Som Geisha, Letters From Iwo Jima).

Inceptions mange lag, kræver en stor visuel styrke – og det må man sige at den indeholder. Tyngdeloven bliver så sandelig ophævet, da Ariadne (Ellen Page) bevidsthedstrænes af Dom i en parisisk gade, hvor byen så at sige klappes sammen som en brætspilsplade der skal foldes for at passe i sin box. Dette sker i en af filmens allermest effektfulde scener og som hurtigt er blevet legendarisk og kult-dyrket af Inception-fans. Og så er de fabelagtige effekter spundet sammen af en dejlig lydside, kreeret af en af mine all-time composer favoritter, Hans Zimmer.

Men når al rosen så også har bundfældet sig, så må jeg også vedkende mig at filmen i aller højeste grad kræver at du kan holde dig vågen. Årsagen er at du skal gennemgå 2 ½ times intens og detaljeret hokus pokus mellem drømme- og realverden. Hvornår hvad er hvad og hvornår ”planerne” for forskellige fundamenters forskydelse indtræffer, ja det må du selv ligge og rode med. Det kræver virkelig sin mand at holde styr på alt dette og tro mig: Det er ikke let! Faktisk blev jeg selv ret så forvirret undervejs og også irritabel over at tingene ikke var så lige til. Min arrigskab stammer helt afgjort fra det faktum at jeg er blevet over-udfordret. Det er sjældent at det sker, og normalt sukker jeg efter det. Frustrationen kommer helt sikkert til udtryk, fordi Inception er så kompleks at man gerne vil have alle detaljer med. I mit tilfælde kræver det så altså mere end et enkelt gennemsyn, må jeg krybe til korset og afsløre.

Inception er med andre et et visuelt mesterværk, men også en film fuld af kringelkroge og dertil er den lange spilletid naturligvis nødvendig. Men det betyder så godt nok også at filmen i sin dimensionelle fremdrift bliver noget langsommelig og udvandet. Inception lugter langt væk af en film som man simpelthen ikke må skære i bidder af fare for at tabe momentum, men har du det lige som mig – så er og bliver det et must. Det er ikke nødvendigvis et nederlag at lade tankerne samle sig, i forsøget på at finde hoved og hale i løjerne.

På denne blu ray er der mulighed for at tilvælge lidt ekstra bonus i takt med visningen af filmen. Men for mit vedkommende gjorde det ikke oplevelsen lettere at holde styr på. Disseker tingene hver for sig, skal være rådet herfra. Men uagtet plus og minus, så er Inception alligevel en film som du ikke må misse. For alle andre har set den, og der er jo ingen grund til at være uden for fællesskabet, vel?

Warner Home Video.

Titel: Inception
Original Titel: Inception