Infernal Affairs 3

4. januar 2009 af Christian Arhoff Andersen

Infernal Affairs 3 billede

Tredje del i Infernal Affairs trilogien, i USA genindspillet som The Departed er kommet på dvd

Infernal Affairs var en stor succes rundt omkring i verden, så da filmen blev genindspillet som den Oscar vindende The Departed, var det hvad folk forventede der ville ske med filmen. Instruktører Andrew Lau og Alan Mak syntes dog ikke selv at deres historie var færdig der, og siden er kommet Infernal Affairs 2 og nu Infernal Affairs 3. Hvor Infernal Affairs 2 var en prequel, en historie der foregik før den originale film, er Infernal Affairs en reel efter følger der følger mafia medlem Lau(Andy Lau) der fortsætter sit undercover arbrejde i politiet.

Ideen i denne film er klart mere typisk for en sequel, men er stadig mere interessent end historien i film 2. Filmen udforsker meget Laus reaktion på slutningen af den første film, hvor han (spoiler for den første film) dræber Yan efter at Yan har fanget ham med beviser for at han er korrupt betjent. Betjent Ming(Leon Lai) begynder at desuden at få mistake om en korrupt betjent hjælper triaden, og derfor på Lau nu træde endnu mere varsomt. Desuden forgår en flashback historie løbende igennem historien der omhandler Yans(Tony Leung) første mission.

Det er dejligt at se Tony Leung og Andy Lau tilbage i deres roller fra den første film, men historien kører lidt på pumperne, og det er tydeligt at gassen er ved at gå af ballonen. Historien føles ikke specielt frisk, og historien savner lidt energi. Den er dog klart bedre og mere interessent end 2'eren, da man kan tage denne historie hvorhen man vil, unden at skulle bekymre sig om kontinuitet. Tony Leung og Andy Lau er fantastiske skuespillere, og de spiller som altid godt her, ommend de ikke har meget nyt at arbejde med.

Infernal Affairs 3 er en udemærket film, historien er bedre end i 2'eren, og denne anmelder ville ønske at hvis de skulle lave en efterfølger, burde de have lavet denne, da historien ville være mere frisk uden hele forhistorien der også skal passe ind. Infernal Affairs bør dog regnes som en slags Matrix trilogi. Den første film er fantastisk, mens de andre giver lidt mere indsigt i universet fra den første film, selvom det aldrig bliver ligeså spændende som den første film.

Titel: Infernal Affairs 3
Original Titel: Mou Gaan Dou 3
Premieredato: 18. marts 2008