Deadpool & Wolve...
Deadpool & Wolverine billede

Jagtsæson 2 - I ...

Inferno

30. marts 2017 af Henrik Andersen

Inferno billede

Tom Hanks gentager for 3. gang rollen som symbolforsker og historikeren Robert Langdon, som man før er stødt på i Da Vinci Mysteriet og Engle og Dæmoner. Denne gang kæmper han imod en gal mands værk. En gal mand der vil sætte en verdensomspændende epidemi i gang, for at rense ud i menneskemængden på jorden. Ved sin side har han denne gang lægen Sienna Brooks, der smukt spilles af Felicity Jones, som de fleste nok stiftede bekendtskab med som hovedrollen i Star Wars filmen Rouge One. Der er fart over feltet i denne udmærkede filmatisering af Dan Browns bestseller. Men også kun udmærkede, for selvom der er fart over feltet, det meste af tiden, formår Ron Howard for 3. gang i træk ikke helt, at overfører forfatterens åndeløse spænding til det hvide lærred.

Robert Langdon (Tom Hanks) vågner op på et hospital i Italien. Han har hukommelsestab, og han kan slet ikke huske, hvad der er sket. Snart bliver en lejemorder sendt efter ham, og sammen med den skarpsindige sygeplejerske Sienna Brooks (Felicity Jones), tager han flugten ud i natten. Snart går det op for ham, at han har en række gåder og koder, som vil førere ham på sporet af en virus, der er blevet skabt for at kunne udrydde op til halvdelen af jordens befolkning. Nu går den vilde jagt igennem Europa, hvor en af historiens mest indflydelsesrige bøger: ”Inferno”, skrevet af Dante, kommer til at spille en stor rolle. Vil det lykkedes professor Langdon at stoppe det potentielle inferno af død og ødelæggelse, der venter lige om hjørnet, eller vil den højtbegavede videnskabsmand der har skabt virussen, få sin vision om at tynde ud i jordens befolkning opfyldt.

Der er blevet sagt og skrevet meget om Dan Browns bøger, men undertegnede finder dem alle svært underholdende, og kan godt se igennem med, at de næsten alle sammen er skåret over det samme skabelon, også dem der ikke handler om Robert Langdon. Dan Brown skriver utroligt ”filmisk” og i et hæsblæsende tempo, hvor man som læser bliver revet rundt, op og ned og frem og tilbage i hans kryptiske og spændende historier, der med løs hånd blander fiktion og fakta på en let og legesyg facon. Dette har instruktøren Ron Howard på ingen måde formået at overfører i hans 3 filmatiseringer om Dan Browns karakter Robert Langdon. Når man som fan af bøgerne, ser filmene, også Inferno, så sidder man med en følelse af, at det var da meget mere vildt og spændende i bøgerne. Ron Howard og hans amerikanske crew trækker hele tiden i bremsen, og historien futter afsted, som en bil der forsøger at kører ræs med en trukket håndbremse. Skal ikke kunne sige hvordan oplevelsen er, for dem der ikke har læst bøgerne. Men måske det var på tide at skifte Ron Howard ud til fordel med en, der har lidt mere forståelse for det skrevne forlæg, hvis man vil filmatisere den sidste bog, der pt. er skrevet om Langdon.

Udover Tom Hanks der som vanligt levere en klassisk og noget rutine præget præstation som Tom Hanks, har vi Felicity Jones ved hans side. Hun trækker lidt op på helheds indtrykket, der dog bliver sænket igen når Danske Sidse Babett Knudsen træder ind på scenen, og levere sine replikker stift og kluntet. Dette er virkeligt ærgerligt, da hun jo er en udmærket skuespiller, når hun har leveret noget på Dansk film. Den internationale rolleliste indeholder desuden udmærkede præstationer af Irrfan Khan kendt fra Slumdog Millionaire, og Omar Sy der blev kendt for hans rolle i De Urørlige.

Om Inferno er vellykket ved jeg ikke. Den er momentvis underholdende, og skal måske ses et par gange, i håbet om at den vokser lidt, når den værste skuffelse har lagt sig. Er man fan af Tom Hanks, eller Dansk patriot der må se alt med Sidse Babett Knudsen, så skal man selvfølgelig ikke betænke sig et sekund med at smide den i afspilleren. Men vil stadigvæk på det varmeste anbefale at læse bogen frem for at se filmen. Den er nemlig svært underholdende og tankevækkende på en og samme tid.

Ekstramateriale.

Der er masser af spændende ekstramateriale på denne fine Blu-ray udgivelse.
Der er en god håndfuld små programmer der går bag tilblivelsen af Inferno: Ron Howard A Directors Journal, A Look At Langdon, The Billionaire Villian: Bertrand Zobrist, Inferno Around The World og Visions Of Hell. Desuden er det muligt at se slettede og forlængende scener fra filmen.

Filmen er flot overført til Blu-ray, og billede og lyd er helt i top. Det er muligt at se Inferno med Danske, Svenske, Norske og Finske undertekster.

Inferno er venligst stillet til rådighed af Universal Pictures.

Titel: Inferno