Inspector Morse – Liget i kanalen

21. juli 2005 af Helle Perrier

Inspector Morse – Liget i kanalen billede

Atter en gang er vi i Oxford med inspector Morse, der denne gang skal løse mysteriet om det lemlæstede lig, der flyder i kanalen.

Der skal næppe herske tvivl om, at filmene med Inspector Morse hører til blandt eliten inden for krimiserier. Der er blevet lavet intet mindre end 33 film med Colin Dexters detektiv, og det selv om man ikke var sikre på om man ville lade serien blive til mere end et enkelt afsnit. For hvem ville dog se en traditionel serie om en tvær politimand i Oxford, når tidens stil var de hurtige klip og den lettilgængelige handling? Det var der heldigvis mange der ville, og serien gik rent faktisk hen og blev en af de mest sete i de år den blev vist. En af de vigtige faktorer i seriens succes var ikke mindst John Thaw, der i kraft af sin rolle som Inspector Morse, blev af Englands mest elskede Tv-skuespillere. Han døde i 2002 året efter at hans alter-ego var død på skærmen i ”et kors for Morse”. Inspector Morse er ellers som udgangspunkt egentlig ikke nogen sympatisk mand, men man undgår ikke at holde af ham alligevel. Han er brysk og tvær, og har ikke langt til hidsige anfald. Samtidig er han den inkarnerede bachelor, der elsker at bo alene, elsker øl, sin røde Jaguar og frem for alt Wagner. En anden af hans laster er Times’ krydsord, som han løser på imponerende kort tid. Inspector Morse er en intelligent mand, - han har selv gået på Oxford College, og da alle historierne foregår i Oxford, er der flere der er henlagt til universitetets lukkede verden. Akademikerne ser skævt til politimanden, der jo ikke har forfulgt en akademisk karriere og det kommer ofte til sammenstød mellem dem og Morse. En af de dejlige ting ved inspector Morse serien, er at den ligesom kører i sit eget tempo. På trods af at den er produceret omkring 2001, ligner det en af fortidens tv-produktioner. Der er ingen hurtige klip, men derimod er der mange lange indstillinger og scener. Der er ingen leflen for det overfladiske, lettilgængelige eller hurtige. Inspector Morse tager sin tid, og det er faktisk forfriskende.

Denne gang dukker der et flydende lemlæstet lig op i en af Oxfords kanaler. Efterhånden viser alle spor i retning af universitetet, og inspector Morse må endnu en gang sætte den akademiske verden under lup. Efterhånden går det op for politimændene at de er havnet midt i en bitter strid om en vigtig post på universitetet. Der er flere der kæmper indædt for at få det vigtige job, og gensidige beskyldninger flyver gennem luften, mens Morse og Lewis forsøger at finde frem til den der er så desperat efter stillingen, at de har dræbt konkurrenten.

Atmosfæren på universitetet er noget trykket som følge af det brutale mord og de interne stridigheder. Men det er her inspector Morse befinder sig bedst. Det er ikke de akademiske intriger, der er det interessante ved denne film, men nærmere Morse og hans metoder. Langsomt, sikkert og metodisk går han til værks og lader sandheden komme frem. Det er meget imponerende så troværdigt og nærværende John Thaw spiller sin karakter, og igen og igen får vi et indblik i Morse’s sjæl i denne sag, der nok er brutal, men også menneskelig.
Dette afsnit udmærker sig også ved at være udpræget humoristisk, hvilket letter den ellers tunge stemning.

Filmen er venligst stillet til rådighed af
SF/Fox.