Interstellar 4K Ultra HD

11. februar 2018 af Jesper Poulsen

Interstellar 4K Ultra HD billede

Endnu en Nolan-udgivelse med det fremmeste billede til hjemmebiografen. En storladen og nærmest mytisk tanke omkring planetens fremtid, og hvad dens beboere må gøre for at holde sig i live.

Vi er nået til Nolans bud på universets fremtid. Titlen er Interstellar og er lige så stærk en visuel oplevelse som Inception. 5 Oscar-nomineringer hvor det blev til en enkelt statuette for netop de exceptionelle effekter, når menneskeheden bevæger sig ud i rummet for at undersøge om der findes andre beboelige verdener. Sagen er nemlig den at en plantesygdom er ved at kvæle vores landbrug og jord, og udgør dermed en uoverskuelig trussel mod liv på vores planet. Vores hovedperson Cooper (Matthew McConaughey – Gold, Dallas Buyers Club, Contact) er tidligere NASA-pilot og tilbydes at være med som besætningsmedlem på den ekspedition, som skal rejse gennem et 2 kilometer ormehul i en fjern galakse 10 milliarder lysår fra Jorden. Er der et sted vi kan leve på den anden side af det sorte hul?

Interstellar leger i den grad med vores perspektiver for menneskets videre færd. Er vi i virkeligheden i gang med at udslette os selv? Filmen giver et frækt bud på den desperation og ”nødvendighed” i at søge andre græsgange, hvis vi vitterligt ikke på sigt kan blive boende. Udstillingen er skræmmende, rørende og bekymrende uanset om vi følger vores crew i det ydre rum, eller de oprørte tilbageblevne familier, som afventer nyt fra ekspeditionen. McConaughey fylder en del som Cooper, men der er også blevet plads til en storartet række af vigtige figurer, som alle har en vigtig del at spille i dramaet om planetens beståen eller forfald. Anne Hathaway, Jessica Chastain, Michael Caine, John Lithgow, David Oyelowo, Matt Damon, Casey Affleck, Ellen Burstyn, Topher Grace og en meget aktuel Timothée Chalamet (Oscar-nomineret for hovedrollen i Call Me By Your Name) har alle sagt ja til at levendegøre Nolans vision.

Nolan fortsætter med at udvikle nogle meget krævende filmiske værker, hvor Interstellar trækker tråde til Inception i form af svært tilgængelige scener og et særdeles udstrakt handlingstæppe, hvor der bliver kælet mere end tilstrækkeligt for detaljerne. Interstellar varer rundt regnet 11 kvarter, og atter er det tilfældet at man skal kunne holde fokus og koncentration, for der bliver ikke talt menigmands sprog. Med Interstellar træder Nolan endnu et skridt op ad stigen mod prædikatet som vor tids mest visionære filminstruktør. Fremover vil diverse stjerner fra Hollywood sikkert flokkes om ham, og man fornemmer at han har skabt sig et navn allerede, som gør at han kan vælge på alle hylder.

Som det gælder for Nolans værker siden Memento, så er de særdeles velegnede til dette 4K format. Med så meget fokus på effekter og visuelt udtryk kommer formatet til sin ret, og man for lynhurtigt fornemmelsen af at være til stede selv. Det er på sin vis både fascinerende, men rent faktisk også til tider skræmmende. Interstellar er en øjenåbner af karat, som fortjener en sikker plads blandt vigtige værker siden årtusindeskiftet. Dog halter den periodevis på underholdningsplanet, for det føles ikke som om det er alt undervejs i Interstellar som er lige relevant for andre end instruktøren. Men han er dygtig, det må man give ham. 4 stjerner til Interstellar herfra.

Bonusmaterialet strækker sig over 3 timer og giver dig bl.a. et indblik i hvordan Nolan har spundet plottet i Interstellar. Du kan også komme med on location på Island, hvor flere optagelser har foregået. Du kan ligeledes komme med i special effects-afdelingen og se hvordan der er blevet arbejdet med at genskabe det ydre rum.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Twentieth Century Fox Home Entertainment Warner Bros.

Titel: Interstellar 4K Ultra HD
Original Titel: Interstellar 4K Ultra HD
Premieredato: 18. december 2017
Instruktør: Christopher Nolan
Skuespillere: Matthew MConaughey, Casey Affleck, Anne Hathaway, Jessica Chastain, Michael Caine, Wes Bentley, Topher Grace, Bill Irwin, Matt Damon, Ellen Burstyn, John Lithgow, David Oyelowo, Timothée Chamalet, Mackenzie Foy
Spilletid: 169 min.
Selskab: Warner Bros. Pictures, Paramount Pictures, Syncopy Productions, 2014
Genre: Sci-Fi