Ironclad: Battle For Blood

25. juli 2014 af Jesper Poulsen

Ironclad: Battle For Blood billede

Klare spilleregler, så lad blodet flyde...

Måske husker du en detroniseret Brian Cox som i Ironclad fra 2011, først får hakket sine lemmer af og siden bliver katapultet ind mod borgmuren? Den slags kan menneskekroppen naturligvis ikke holde til, og denne brutale handling hører til blandt de mest bizarre dødsscener i filmhistorien. Ironclad fik ikke den store opmærksomhed herhjemme, selvom den var både ganske spændende og velproduceret. Den handlede om en lille gruppe tempelriddere som i det 13. århundrede forsøger at holde stand og forsvare Rochester Castle fra den tyranniske Kong John, spillet på fortrinlig vis af Paul Giamatti.

De etablerede Hollywood-navne er denne gang skiftet ud, hvor Rochester Castle igen står for fald i Ironclad: Battle For Blood. Den nuværende borgherre kæmper mod kelterne (de skotske vildmennesker) og der må hyres hjælp udefra i form af en lejesoldat som har familiære bånd til borgherren. Rochester Castle må for alt i verden forblive i engelske hænder. Her er atter masser af spyd, sværd, økser og køller som ender i synet på venner og fjender. Igen er selve actiondelen i højsædet, som det også var tilfældet i forgængeren. Selvom man kan sige at handlingen er uændret, alene fordi der blot er tale om nogle nye fjender, så virker protect and survive-opskriften altså stadigvæk.

Fra første gang kelterne stormer Rochester Castle, så fosser blodet ud. Du skal kunne tåle at se afhuggede arme, øjne som bliver spiddet ud af hovedet og halvoverskæringer. En kende barbarisk ganske vist, men også en grundpille i af give masser af nerve i forhold til at opretholde bastionen blandt de meget tydelige helte, og de ubehagelige skurke (kelterne), som er fremstillet nærmest lige så usle som i Robin Hood - Den Fredløse (Kevin Costner). Under det første stormløb mod borgen, mister kelternes leder sin søn, og fra da af står der kun en ting i hovedet på ham. Hævn... Dette resulterer i adskillige angreb mod borgen, hvor i blandt vores lejesoldat Guy (spillet af Tom Austen) samt en lille gruppe hjælpere når at ankomme for at deltage i festlighederne.

Man kan have sine tvivl omkring det at lave en fortsættelse til en film, som eftertrykkeligt sluttede meget lukket og derved ikke ligefrem påkaldte sig en to'er. Men her kommer tvivlen os til gode, måske nok primært på grund af Jonathan English. Han instruerede nemlig også den første Ironclad-film, og kender derfor sit håndværk og publikum. Selvom budgettet nok ikke har været det samme som for tre år siden, så er det lykkes English af lave en ganske spændende og medrivende opfølger. Umiddelbart kender jeg kun lige Michelle Fairley (Catelyn Stark i Game Of Thrones) på rollelisten, men blandt de mere uprøvede navne, er der heldigvis ikke rigtig nogen som falder igennem.

Men du skal altså forvente ganske meget smæk for skillingen i form af drabelige ”ridder-kampe”, men hvor al værdighed og ære er kastet over højre skulder. Her er man altså ikke bange for at likvidere en fjende som står med ryggen til. Ironclad: Battle For Blood anbefales til alle med hang til tempofyldt action som passer fint til et overskueligt persongalleri samt et plot som er fritaget for enhver form for kryptisk kode. Kort fortalt, du skal holde med englænderne på borgen og buh'e af kelterne som angriber. Simple regler og heldigvis underholdende. Det er dog en fordel af have set den første film inden.

Warner Home Video.
Udgivelsen indeholder ikke noget ekstra materiale.

Titel: Ironclad: Battle For Blood