It del 2

5. september 2019 af Maria Bjerregaard

It del 2 billede

”IT del 2” byder på et solidt og godt skuespilshold. Men ellers sker der ikke meget i forhold til deres frygt for den modbydelige klovn.

Tilbage i 1990 udkom den første miniserie ”IT” baseret på Stephan King romanen af samme navn. Warnes Brothers købte herefter rettighederne til endnu en filmatisering, og dette resulteret i en spillefilm, som indtjente over 700 millioner dollars på verdensplan. Nu vender vi tilbage til den skræmmende klovn, som ikke har glemt de børn, der forsøgte at bekæmpe ham for 27 år siden. Men børnene er for længst vokset op, men deres frygt er der fortsat.

Tilbage til Derry
Klovnen Pennywise ( Bill Skarsgård) er tilbage for at terrorisere byen, Derry. Det er præcis 27 år efter, de syv venner fra Taberklubben bekæmpede ham, men nu er børn igen begyndt at forsvinde. Mike (Isaiah Mustafa) samler derfor klubben igen, men da deres hukommelse er svækket, bliver de nød til at genopleve fortidens traumatiserende oplevelser. Hver især skal de nu stå ansigt til ansigt med deres værste frygt for at bekæmpe den uhyggelige klovn.

En særdeles velcastet film
Allerede efter den første film blev der stillet spørgsmålstegn ved, hvem der skulle spille de ældre udgaver. Jessica Chastain var et oplagt valgt som den eneste pige, Beverly, naturligvis grundet det røde hår, men også hendes skuespilstalent. Og hun gør det nu også godt. Bill Hader er kendt for sin humor og er også med til at gøre Richie en af de sjoveste karakterer, stærkt efterfulgt af den hypokondriske Eddie. Skuespillerne er nøje og præcist udvalgt med en tilbagevendende Bill Skarsgård som igen indtager rollen som klovnen, Pennywise. Han spiller fortsat rollen til perfektion, hvor Pennywise både er skræmmende og humoristisk på samme tid. Skuespillerne formår at bevarer stadig den samme gode tematik fra den forrige film, hvor man ikke skal give ind for frygten. Den frygt, som Pennywise er et symbol for.

En alt for lang gyserfilm
I 1990 udkom ”IT” som en miniserie, hvilket man tydeligt kan forstå. ”IT del 2” er simpelthen for lang til en spillefilm, hvor der forekommer alt for mange unødvendige flashbacks til deres tid som børn. Det giver naturligvis en god nostalgisk følelse at genopleve dem som børn, men ikke alle flashbacksscenerne var nødvendige og igennem filmens dialog kunne minderne være flettet ind på en mere elegant måde. Man følger nærmest at man sidder og ser en remake af den første film. Filmens opbygning er nøjagtig den samme, hvorpå de individuelt skal igennem deres værste frygt og derefter bekæmpe Pennywise – nu blot som voksne. Til gengæld byder filmen på en god og balanceret humor, hvilket er sjældent for en gyserfilm. Dette skyldes dels kemien imellem skuespillerne, men sågar også nogle velskrevet scener. De fleste jum scares igennem filmen er sådan set meget vellykkede, men også til dels forudsigelige. Man kan nok godt regne ud, at klovnen viser sit grimme ansigt på et tidspunkt. Og så er der blod for alle pengene!

"It del 2" byder på gode og vittige skuespilspræstationerne. Der er både plads til humor og uhygge i, men del 2 forbliver desværre meget af det samme som dens forgænger. Luften går desværre hurtigt ud af den røde ballon.

Titel: It del 2
Original Titel: It Chapter 2
Premieredato: 5. september 2019