Johanna er en moderne opera med originalmusik af Zsófia Tallér, en filmisk og musikalsk gendigtning af historien om Jeanne D´arc.
Vi starter med at se billeder fra en ulykke, så glides der over i billeder af nogle skumle gange under et krigshospital i Ungarn. Alt er slidt og lyset går ud med jævne mellemrum. Alt er kaos og der er sårede mennesker overalt. Blodet flyder og lægerne har travlt med at forbinde de mange sårede.
Den unge overlæge finder en smuk men hårdt såret pige (Orsi Toth ) der langsomt løfter op i sin trøje så man kan se hendes åbne mavesår, og hendes ene bryst. Lægen bliver betaget af denne tragiske skønhed og bringer hende til observation. Men pludselig går det op for os, tilskueren at det hele kun er en iscenesat ulykke. Alle de sårede rejser sig og vasker det kunstige blod og sårene af sig. Man kan sige at alle på mirakuløs vis er blevet helbredt. Alle På Nær den unge pige med mavesåret, for hun er nemlig ikke en del af øvelsen, hun er rigtig såret efter en rigtig bilulykke. Pigen hedder Johanna og bliver straks indlagt. Hun er slemt tilredt, og oven i hendes kritiske tilstand har hun også et narkotika problem at overskue.
Næste morgen er hun på mystisk vis rask og hendes sår er helede. Alle undre sig men lægerne beslutter sig alligevel for at lade Johanna blive på hospitalet og hjælpe til som sygeplejerske. Så kan de samtidigt hjælpe hende med at blive clean igen.
Den unge overlæge er betaget af Johanna og vil gøre alt for at hun kan blive forelsket i ham, men hun er desværre ikke den mindste smule interesseret.
Johanna har en særlig evne, og kan på næsten magisk vis helbrede folk. Dette gør hun ved at gå i seng med dem, og igennem hendes seksuelle ydelser og offer bliver de syge raske.
Da lægestaben finder ud af dette bliver de rådvilde og mistroiske. Er hun en heks, og hvad er det hun gør som vi ikke kan gøre. Den unge overlæge bliver misundelig og vil have Johanna for sig selv.
Den altopofrende Johanna driver lægerne ud til vanviddets kant med hendes mirakuløse helbredelser og det hele kulminere i at de ser hende som en trussel for videnskaben og vil have hende ryddet af vejen. De patienter hun har helbredt prøver at stille sig i vejen og redde deres nye helgen, men videnskabens overmagt er for stor og snart må den unge overlæge se sig nødsaget til at slå den Johanna han er så beagtet af Ihjel. Hun bliver dumpet med det andet affald på lossepladsen og bliver der brændt sammen med alt det andet skidt og ragelse.
Denne Ungarske opera er bestemt ikke for sarte sjæle. Den er barsk i sin gendigtning af historien om den alt opofrende Jeanne D´arc. Vi kender historien og vi ved også hvordan det må ende for den stakkels Johanna, der bare vil det så godt her i verden, men det til trods kun får skidt og en ubarmhjertig død til tak.
Musikken til Johanna er nykomponeret og fylder hele filmen med sin altid nærværende og stemningsmættende toner. Der synges og næsten råbes i nogen scener. Det er ikke altid skønsang, men det er bestemt heller ikke altid skønne billeder der fylder tilskuerens nethinde når man er vidne til Johanna og hendes pinsler i de grumme gange under militærhospitalet.
Instruktøren Kornel Mundruczó, har med Johanna skabt en moderne opera der bestemt ikke sådan er lige til at glemme. Det kan derfor på det varmeste anbefales at man tager i biografen og lader sig opsluge af dette store og evigt optagende drama om godhedens opofrelse og fald i forhold til livets normaliteter og den moderne videnskab.
Endnu engang har Biografen Øst For Paradis i Århus, taget en film hjem til Danmark der har nerve og kant. Det skal de have ros for, og det arbejde de gør er enestående i dansk biografsammenhæng. De får os til at huske på at der er andre film derude, end de amerikanske blokbusters, der konstant er i medierne, og bliver kastet i hovedet på os. En film som Johanna får uden tvivl ikke så meget medie omtale, men forhåbentlig er det er stor oplevelse for dem der alligevel finder vej ind i biografens mørke for at nyde denne friske og markant anderledes Ungarske operafilm.