Jungle

28. marts 2018 af Ronnie Bisgaard Mortensen

Jungle billede

Daniel Radcliffe udfordrer den bolivianske jungle i denne overlevelsesfilm baseret på virkelige hændelser.

Der findes meget få steder på jorden, der endnu ikke er blevet betrådt af mennesker, og når opdagelsesrejsende endelig finder frem til disse steder, støder de ofte ind i ufremkommelig natur. Dette resulterer ofte i nogle spændende overlevelseskampe; et plot der især tager sig rigtig godt ud på film. Tænk bare på Tom Hanks på en øde ø i Cast Away (2000), Leonardo Dicaprio som pelsjæger i den amerikanske ødemark i The Revenant (2015) eller Ethan Hawke som menneskespisende rugbyspiller i Andesbjergene i Alive (1993). Der findes masser af eksempler fra den virkelige verden, der ofte oversættes til filmens verden og dette er også tilfældet med Greg McLeans Jungle, der er baseret på den virkelige hændelse om den unge jødiske opdagelsesrejsende Yossi Ghinsbergs oplevelser i den fareturende bolivianske jungle.

Yossi Ghinsberg (Daniel Radcliffe) backpacker den rundt omkring i Sydamerika og støder i Bolivia på to andre rejsende, Kevin (Alex Russell) og Marcus (Joel Jackson). De tre får hurtigt et tilbud fra den mystiske Karl (Thomas Kretschmann) om at rejse ind i den bolivianske jungle for at møde et indianerfolk. De tre mænd takker ja til tilbuddet og begiver sig sammen med Karl ind junglen. Det viser sig dog snart, at junglen, og alt hvad den indeholder, bliver en farlig opgave for de fire personer, der snart må tænke på overlevelse frem for mødet med indianerne.

En jungle er et godt fundament til en overlevelseshistorie, for der er så mange farer og så mange ting, der kan slå dig ihjel, og Yossi og hans kammerater må hurtigt sande, at junglen er et forfærdeligt sted at være, når man kun har et håndtegnet kort med sig til at finde ud igen. Her kommer de til at kæmpe imod dyr: jaguarer, slanger, myrer og igler. De kæmper imod naturen: det regner fx konstant og deres fødder bliver næsten opløst. De kæmper imod sult og ikke mindst imod hinanden, når venskaber bliver til fjendskaber. Midt i det hele står Daniel Radcliffe, og han er en fornøjelse at følge; både i denne film og i hans karriere generelt. Radcliffe har virkelig formået at komme væk fra Harry Potter-rollen ved at vælge mange forskellige roller i årene efter den verdensomspændende franchise. I Jungle kommer han ud for lidt af hvert og heriblandt nogle yderst ulækre grafiske scener bl.a. en igle der skal fjernes fra under huden, spisningen af en lille fugleunge og ikke mindst de enormt udsatte fødder, der nærmest går i forrådnelse pga. den evige regn. Både psykisk og fysisk ligner Radcliffe et offer for junglens ekstreme leveveje. Det er desuden tydeligt, at instruktøren Greg McLean tidligere har gjort sig i gysergenren, for filmen bruger et par af gyserens konventioner både ift. det visuelle og små uhyggelige handlingsmomenter, og filmen viser sig faktisk til tider at være en smule skræmmende, hvilket sættes endnu mere i perspektiv når epilogen løber hen over skærmen og viser de virkelige billeder af Yossi, Kevin og Marcus og ikke mindst de meget mystiske omstændigheder omkring Karl.

Der findes produktioner om overlevelse, der er både større og bedre end Jungle, men filmen indeholder masser af de elementer, som man som seer forventer ved en overlevelsesfilm. Den er forholdsvis hurtig om at komme i gang, spændende og til tider både ulækker og skræmmende. Jungle er en ganske underholdende film, der belønnes med 4 stjerner.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Sandrew Metronome.

Titel: Jungle
Original Titel: Jungle