Jungle Cruise

30. juli 2021 af Maria Bjerregaard

Jungle Cruise billede

“Jungle Cruise” står for årets dejlige sommeroverraskelse.

Filmen blev sådan set filmet tilbage i 2018, og der er derfor gået nogle år før den endelige premieredato. Tiden er dog kommet nu. Mange rynkede nok lidt på næsen, da Disney endnu engang satser på en filmatisering baseret på en af deres egne forlystelser, ligesom ”Pirates of the Carribean”, men franchisen fik dog kæmpe succes, og det er højst sandsynligt derfor, der nu også er blevet satset på ”Jungle Cruise”.

I det 20. århundrede rejser Lily Houghton ( Emily Blunt) og hendes bror, McGregor ( Jack Whitehall) til Brasilien for at følge et sagn om ” Livets træ”, som kan blive et stort gennembrud inden for medicin. Undervejs støder de på kaptajnen, Frank ( Dwayne Johnsson) en mand, der muligvis ikke har helt rent mel i posen, men lover at tage dem ud på Amazonfloden på en livsfarlig ekspedition. Der lurer dog andre fare end junglen, da den grådighed, rige prins Joachim ( Jesse Plessmore) også er på jagt efter træet med andre intentioner.

Ligesom ”Pirates of the Caribbean” skal man ikke forvente sig en dybdegående fortælling. Filmen er lavet til at underholde sit publikum – hvilket giver mening, nu hvor konceptet er hentet fra en forlystelse. Derfor er der fart over feltet med vilde stunts, actionsekvenser, eksplosioner og en god portion humor. Ja, alt det der skal være, har Disney fornuftigt fået med i filmen.

Filmen er meget forudsigelig, og den ligner nærmest et kryds imellem ”Pirates of the Carribean” og ”The Mummy”. Hvis man dog er til den slags adventurefilm, så kommer ”Jungle Cruise” også til at underholde dig. Naturligvis bliver elementer af filmens tematik ret forceret, da det er tydeligt at se, at Lily er forud for sin tid i forhold til at kvinder må gå i det tøj, de nu har lyst til, og dyr i bur bestemt er et no-go. McGregor karakteren følger også med tiden, da hans karakter viser sig at være homoseksuel, selvom ordet dog aldrig bliver nemt. Selvom pointerne er fine og relevante, virker disse elementer lidt malplaceret i en film, som udelukkende er skabt for underholdningsværdien.

Både Edgar Ramirez og Jesse Plemons spiller skurke, hvor der muligvis kun var brug for en enkelt af dem. Plemons er dog meget underholdende som tysk og forkælet prins, så han er bestemt oplevelsen værd. Emily Blunt og Dwayne Johnsson har udmærket kemi, og Johnsson viser igen, at han bestemt også kan være sjov. Jack Whitehall kan dog kun spille den samme rolle som overklassedreng med jokes, men bevares - han gør det da også godt i den rolle, som ligger så tæt på hans egen personlighed.

”Jungle Cruise” byder på topunderholdning med en solid rollebesætning og et morsomt manuskript. Man skal ikke forvente sig noget dybdegående med denne film, men hvis man er klar til et vildt eventyr, så får du knapt 2 timers ”Jungle Cruise”.

Titel: Jungle Cruise
Original Titel: Jungle Cruise
Premieredato: 30. juli 2021