Jupiter Ascending

21. juli 2015 af Jesper Poulsen

Jupiter Ascending billede

Den må du længere ud i rummet med...

Efter en halv time spørger Jupiter (spillet af Mila Kunis – Black Swan) om hvad pokker der foregår. Et forholdsvist relevant spørgsmål, men det kunne jeg på det givne tidspunkt ikke svare hende på, selvom hun næppe har kunnet høre noget gennem skærmen. Det er i hvert fald noget med at Jupiter blev født under en nattehimmel fuld af tegn og mønstre som angav at hendes skæbne var at blive til noget stort. Det bryder den onde rumhersker Balem (Eddie Redmayne – Teorien Om Alting) sig ikke om, for det kan skabe ubalance i magtherredømmet i det ydre rum. Han sender derfor en patrulje af Gollum-lignende væsner af sted til Jorden, for at slå hende ihjel. I sidste sekund bliver hun reddet af Caine (Channing Tatum – Magic Mike), en genetisk skabt soldat, som bliver hendes frelser. Herfra er det bare et tumultisk science fiction-eventyr med avanceret udstyr, laservåben og mærkelige skabninger.

Hvis du kender David Lynch’ værker, så ved du også at der sker en masse tilsyneladende uforklarligt. Der er så meget symbolsprog, som ingen vel har haft held med at gennemskue essensen af. Men alligevel er det dybt fascinerende. Omvendt forholder det sig med de to Wachowski-søskende Andy og Lana. De elsker så bare at skabe disse rodebutikker af film, hvor dyre ord og nonsens står i kø. Stakkels Kunis og Tatum som i flere momenter er udtryksløse, øjensynligt i et forsøg på at huske deres indviklede replikker uden ad. Her er ikke meget skuespil at hente. Man kunne have håbet på at gode gamle Boromir/Ned Stark (Ringenes Herre/Game Of Thrones) alias Sean Bean kunne assistere bare en lille smule, men også han synes håbløst distanceret i Jupiter Ascending.

Men filmen er da i hvert fald flot skruet sammen på billedsiden, hvor alverdens universer, skabninger og laserlys skiftes til at dominere. Men det er bare ganske trættende i længden – og længden er i dette tilfælde omkring de 2 timer. Jupiter Ascending får ikke mange pæne ord med på vejen, hvis man skeler til andre medier på internettet. Kunne man så få lov til at skille sig lidt ud, og give en positiv feedback? Nej, der er simpelthen ikke rigtig nogen logik i at foretage sig noget så drastisk. Jupiter Ascending har givetvis sit publikum, hvis man elsker Star Trek og Guardians Of The Galaxy. Jeg faldt dog på ingen måde for dette værk, som i virkeligheden er sin egen værste fjende. Efter den første intetsigende halve time, besluttede jeg mig for at Jupiter og Caine var de gode, og Balem og hans undersåtter var de onde. Så var al det rumsludder om saurisapier og sargorn ligesom parkeret. Nu ville jeg så se om det var muligt at bare nyde noget røver og soldater. Men nej, det er jo komplet umuligt at lave så skarp en streg i sandet. Men det giver mig heller intet andet billede af at Wachowski-makkerparret slet ikke har fået enderne til at passe sammen, men nærmere har fundet på undervejs. Jeg håber vitterligt at de fatter hvad det hele drejer sig om. Der må altså være en grund til at omslaget på filmen heller ikke er plastret til med forskellige mediers brug af 4, 5 og 6 stjerner. De har måske været svære at finde?

Jupiter Ascending er på flere måder en uforløst størrelse, og den har intet held med at redde sine udsving ind på rette spor igen. Selv Oscar-vinder Eddie Redmayne visner som den onde Balem, som nærmest taler i et sløvt og forkølet toneleje gennem hele filmen. Ham bliver jeg altså ikke bange for. Channing Tatum med gulligt fipskæg og elverører forekommer grinagtig. Og de ellers så berømte (The Matrix) slow-sequences er bare dårligt udført. Man skal virkelige gide sci-fi genren, for at kunne drages af denne film. Jeg har ikke noget problem med hverken den ene eller anden ramme og præmis, men jeg kedede mig bare bravt over at være vidne til en film, hvor karakterne heller ikke selv ved hvorfor de går til højre eller venstre.

Bonus materialet er delt op i 7 featurettes, som går grundigt til værks med at berette om løst og fast angående tilblivelsen af Jupiter Ascending.

Warner Home Video.

Titel: Jupiter Ascending
Original Titel: Jupiter Ascending
Premieredato: 30. juni 2015
Instruktør: The Wachowskis
Skuespillere: Channing Tatum, Mila Kunis, Eddie Redmayne, Sean Bean, Douglas Booth, Terry Gilliam, James D'arcy, David Ajala, Maria Doyle Kennedy, Christina Cole, Ramon Tikaram, Doona Bae, Tuppence Middleton, Nikki Amuka-Bird, Ariyon Bakare
Spilletid: 127 min.
Selskab: Village Roadshow Pictures,
Genre: Action , Sci-Fi