Kaptajn Corelli's Mandolin

11. november 2001 af Jelena Durovic

Kaptajn Corelli's Mandolin billede

Under anden verdenskrig mødes den italienske kaptajn Corelli og den græske Pelagia og forelsker sig trods mange forskelle.

Anden verdens krig er brudt ud og italienske soldater, som er allierede med tyskerne, bliver sendt til Grækenland for at våge over den oprørske græske befolkning. Antonio Corelli, som en stor del af sit liv har spillet mandolin i operahuse, kommer med sin deling til en lille græsk ø, som italiensk kaptajn. Befolkningen på øen er meget tradition-bundet og har levet på den samme måde i mange år. De bryder sig ikke om krigen og accepterer ikke de italienske soldater, da de invaderer øen. Derfor er det med stor modvilje og af nød, at øens læge og hans datter Pelagia tager imod kaptajn Corelli som gæst i deres hjem. Men som dagene går og krigen udvikler sig, opdager Pelagia og hendes far, at Antonio Corelli heller ikke frivilligt har valgt at tage del i krigen. Han har ligeså lidt at skulle have sagt som øens befolkning. Det bliver især klart, da den tyske hær beslutter sig for at overtage styringen og sende italienerne hjem. Som tyske soldater begynder at ankomme til øen, bliver tilliden til dem mindre og kaptajn Corelli og hans mænd begynder at føle sig truet. De beslutter sig endelig for at hjælpe den græske befolkning med at kæmpe imod tyskerne. Situation er yderst farlig og Pelagia og Corelli, som i mellemtiden er blevet forelskede i hinanden, er knuste over at skulle skilles. Men de er nødt til at sige farvel, uden at vide om de nogensinde kommer til at se hinanden igen.

På trods af at krigen fylder en del i dens handling, henvender ‘Kaptajn Corellis Mandolin’ sig mest til de feminine af os. Størstedelen af filmen handler om Pelagia og Corelli, to intelligente mennesker som ved, at deres kærlighed ikke har store chancer for at overleve. Men denne kærlighed er for enorm til at de kan ignorere den. Og det får man som publikum at vide gang på gang, indtil man til sidst næsten ikke kan holde tårerne tilbage af medfølelse for de to hovedpersoner. På dette punkt er ‘Kaptajn Corellis Mandolin’ meget detaljeret. Næsten lidt for detaljeret. For de lange kunst-pauser hvor man skal sætte sig ind i hvad Corelli og Pelagia virkelig føler for hinanden, bliver lidt for lange i længden. Filmen varer over to timer.
Det skal dog ikke forstås som om Kaptajn Corellis Mandolin ikke har noget at tilbyde til det brede publikum. Den er særdeles velspillet og spændende de smukke kærligheds scener imellem. Nicolas Cage giver den hele armen med den imponerende græske accent og det samme gælder Christian Bale, som er ved at etablere sig for alvor ved siden af de dygtigste Hollywoods stjerner. Han spiller i Kaptajn Corellis Mandolin den følelsesladede og små dumme Mandras, som Pelagia er forlovet med, da hun møder Corelli. En interessant birolle, som Christian Bale klarer storartet.

‘Kaptajn Corellis Mandolin’ er, alt i alt, en udmærket og rørende krigsdrama. Kærligheden mellem Pelagia og Corelli er den dominerende historie i denne film, men den handler om meget andet, såsom familie, krig og venskab. Der er lidt for enhver smag. Den største grund til at ‘Kaptajn Corellis Mandolin’ ikke nå op på de fem eller seks stjerner er det, at den skærer mange ting ud i pap, i stedet for at lade publikum danne sine egne meninger og idéer om hvordan nogle af tingene hænger sammen. Filmen fremstår derfor uoriginal og man får følelsen af, at man har set den nogle gange før. Men denne detalje udvisker ikke det faktum, at Kaptajn Corellis Mandolin er flot lavet og derfor værd at se.

Titel: Kaptajn Corellis Mandolin
Original Titel: Captain Corelli's Mandolin
Premieredato: 11. september 2001