Keanu

28. oktober 2016 af Nikolaj Sonqvist

Keanu billede

Nu går den vilde kattejagt!

Det var kattens!
Lad mig begynde med IMDbs plotbeskrivelse af Keanu: ”Friends hatch a plot to retrieve a stolen kitten by posing as drug dealers for a street gang.” Jo, I har forstået det rigtigt: fætrene Clarence og Rell iværksætter et plan for at hente en stjålen killing tilbage ved at udgive sig for at være de berygtede "Allentown Boys". Og modsætningerne kunne næsten ikke være større.

”Allentown Boys” er to hårde, psykotiske og legendariske snigmordere, der dræber næsten alt og alle på deres vej uden at trække en mine. Alle i gangsterverdenen kender dem, men ingen har set deres sande ansigter. Clarence og Rell derimod er fætre og kender kun gangsterverdenen fra film og tv. Rell er inkarneret hashryger og er lige blevet dumpet af sin kæreste. Clarence er familiefar i forstaden. Men før vi kommer for langt, er det vigtigt at forstå, hvorfor Clarence og Rell tager ud på denne selvmordsmission.

Under en massakre på et drug-lab forsvinder en lille kattekilling for næsen af de rigtige ”Allentown Boys”. Katten dukker tilfældigvis op hos Rell og han adopterer den som sin egen og kalder den for Keanu. Efter en biograftur med hans fætter Clarence finder de Rells hjem gennemrodet og Keanu forsvundet. Rell opsøger sin dealer og nabo Hulka, der modvilligt afslører, at den lokale bande ”17. St. Blips” muligvis kan have endevendt Rells hus i stedet for hans. Og så går den vilde kattejagt!

En omgang kattejammer
De to forholdsvis ukendte komikere Keegan-Michael Key og Jordan Peele har hovedrollerne som fætrene Clarence og Rell i Keanu. Førstnævnte har et længere CV indenfor film i forskellige bi-roller, hvorimod sidstnævnte Peele ikke har den store erfaring. Netop deres uerfarenhed som hovedroller skinner i den grad igennem, da de to aldrig formår at levere den kvalitet, som en hovedrolle skal besidde.

Samtidigt er filmens plot tåbeligt. Hele miseren med katten Keanu virker kun som en undskyldning for at være netop tåbelig og latterlig. Det er en MacGuffin, men en fjollet en der aldrig bliver sjov. Hele plottet med de to dumrianer, som går direkte ind på en af Los Angeles mest beskidte stripklubber for at spørge gangsteren, som styrer den, om han har taget deres kat, er aldeles skudt for ved siden af. Værre er det, at gangsteren tror på, at de to er de berygtede ”Allentown Boys”. Fuldkommen utroværdigt selv i en komedie af denne type. Heller ikke en gæsteoptræden af Anna Faris som sig selv, redder noget som helst. Eller giver mening.

Keanu er en helt igennem dum og uduelig film, som måske, og kun måske, kunne været reddet med nogle talentfulde hovedroller. Keegan-Michael Key og Jordan Peele var i hvert fald skudt ved siden af. Men selvfølgelig kræver en komedie også et godt og velskrevet manuskript. Det savnes i hvert fald her!

Warner Home Video.

Titel: Keanu
Original Titel: Keanu