Kelly & Cal

10. maj 2015 af Jesper Poulsen

Kelly & Cal billede

To outsidere - et særligt forhold...

Kelly er netop blevet mor. En rolle hun har det svært med, i og med at hun står meget alene med forældreparten, da hendes mand arbejder konstant og sjældent viser hende omsorg eller nærvær. Det er Kellys mand som er centrum i parrets sociale liv, det er ham som plejer sin karriere og det er ham som nyder tilværelsen. Kelly ved ikke rigtig hvad hun skal stille op med sin tilværelse og føler sig ganske enkelt hægtet af og tilsidesat.

En dag henvender naboen Cal sig på en meget direkte og overrumplende måde over plankeværket. Kelly bliver overrasket og forulemper Cal verbalt, og erfarer umiddelbart efter at han sidder i kørestol. Med røde ører opsøger Kelly siden Cal og et venskab opstår. Langsomt går det op for Kelly at Cal rent faktisk tager hende alvorligt på en måde som hun i den grad savner. Hun har sin førlighed i modsætning til ham, men han har mod og frækhed til at vise hende hvordan hun bryder ud af sin skal, for at bryde med de rammer som fastlåser hendes liv. Kelly & Cal er filmen om to outsidere, der finder glæde i hinandens forskellighed – og deraf lighed.

Juliette Lewis havde sin storhedstid i 90’erne med film som Cape Fear, Kalifornia, Natural Bron Killers, Hva’ Så Gilbert Grape og From Dusk Till Dawn. Siden dengang har det været sporadisk med de store filmroller, da Lewis også har et rockband at tage sig af (Juliette Lewis And The Licks). I 2013 spillede hun dog en afgørende rolle i den Oscar-nominerede ”Familien”. Som Kelly i filmen her passer hun perfekt ind, og hendes ansigtsudtryk alene viser al den fortvivlelse og afmagt man kan forestille sig, når man erfarer at livet sker mens man bare står og ser til. Jonny Weston i rollen som Cal er et mere ubeskrevet blad. Han har senest medvirket i ”Taken 3” som netop også er blevet anmeldt her på CinemaOnline af undertegnede. Han klarer jobbet fint som den livlige kørestolsbruger som åbner en helt ny verden for Kelly. Nu vi er ved rollelisten er der også blevet plads til gode gamle Cybill Shepherd som man helt sikkert kan huske fra serien ”De Heldige Helte” (1985-1989 sammen med Bruce Willis), som blev den kiksede, men alligevel ganske passende danske titel på ”Moonlighting”.

Kelly & Cal kan forveksles med den klassiske romance mellem et umage par, men den har så mange andre facetter og pointer at drama-delen fylder langt mere en romantikken. Den ellers anonyme film på disse breddegrader er faktisk slet ikke så tosset. Der er ikke gjort meget for at promovere dette værk, og det er på sin vis en skam. Men så er der kun at glæde sig over at man med sikkerhed næppe får plottet afsløret fra folk i sin omgangskreds, og så er det jo tilladt at nyde en perle man helt selv har fundet. Filmen vandt desuden en Game Changer Award ved SXSW Film Festivallen i 2014.

Bonus materialet på udgivelsen består af en række slides fra filmen, samt trailers for andre aktuelle film.

Another World Entertainment.

Titel: Kelly & Cal