Kineser på sengekanten.

26. juni 2009 af Henrik Andersen

Kineser på sengekanten. billede

Selvom Kineser på sengekanten ikke er af samme serie som de Danske ”Sengekants-film”, minder den alligevel i stil og form om en af disse. Så ved man, hvad man går ind til.

Den lumre direktør for Universal Pictures i Hong Kong vil gerne have en kontrakt med et Dansk filmselskab. Da han selv er blevet for gammel til rejsen, sender han hans unge og uskyldige søn Guoquan (Hua Chung). 3 Danske filmselskaber hører om muligheden for at få den Kinesiske deal i hus, og da Guoquan ankommer til København, står de i kø for at friste ham til at skrive under. Den første fristelse han møder er en forførende og frodig kvinde (Ulla Jessen), der lokker ham med hendes frie Danske krop. Desværre er det for meget for den uskyldige Kineser, og han besvimer da han ser hendes svulmende barm. Han bliver imidlertid reddet af den blide og smukke Ann-Charlotte (Birte Tove), og de to forelsker sig hovedkuls. Men lykken er kort, og Guoquan bliver forvirret og ulykkelig da det går op for ham, at Ann-Charlotte indspiller brutale pornofilm med en rigtig led fyr (Poul Glargaard). Snart må den unge Kineser drage ud i det Københavnske natteliv, og drage sine egne erfaringer inden hans rejse og mission lykkedes.

Birte Tove blev opdaget i 1967, da hun foldede sig ud som Model i Ekstra Bladet, og resten er et stykke Dansk Kulturhistorie. Den unge smukke pige med de naturlige former og det søde smil blev hurtigt et hit i hele landet. Snart hang hun på væggene i adskillige ungkarlehjem, og Birte Tove gik lynhurtigt fra at være en almindelig Dansk pige, til at blive Dansk folkeeje. Ikke mindst fordi hun medvirkede i en række Danske lystspil af forskellig art. Birte Tove er nok mest kendt for hendes "Sengekant film" hvor hun spillede overfor en anden Dansk superstjerne Ole Søltoft. Mazurka på sengekanten var den første, og 4 fortsættelser fulgte i årene efter.
Birte Tove blev et Dansk symbol på det frisind, der var blevet sluppet løs i Danmark i 70'erne, og hendes film gik kloden rundt med stor nysgerrighed. I Japan ophøjede man Birte Tove til mega-super-stjerne, og det dengang store filmselskab Shaw Brothers tilbød hende flere filmkontrakter. Hun flyttede et år til Hong Kong, hvor hun levede i sus og dus som super stjerne. Har indspillede hun 3 film for Shaw Brothers selskabet. Bikinibanden, Sexy Girls of Denmark og Kvindefængselsfilmen: Kvindefænglset i bambushelvedet. Disse 3 film anses for fan af genren som kultperler, og har været med til at hæve og bibeholde den store interesse for Birte Toves produktioner.

I de glade og frigjorte 70’erne i det lille H.C. Andersen land Danmark lavede man en lang række smålumre og pjattede film, der i dag vel nærmest står som et symbol på en tid der var engang, og som aldrig vender tilbage indenfor Dansk film. Birte Tove og Ole Søltoft var med i de fleste af disse produktioner, og det fik de øje på i det fjerne østen, hvor Birte Tove var kendt og elsket for hendes film. Derfor rejste der et filmcrew fra Hong Kong til bette Danmark for at optage filmen, der fik den engelske titel Sexy Girls Of Denmark. Danskerne oversatte den hurtigt til Kineser på sengekanten for at lokke fans af den populære serie i biffen.

Kineser på sengekanten ligger i stil og form også tæt op af de Danske produktioner i ”Sengekants-serien”. Der er masser af halvlumre scener, og humoren er pjattet og let fordøjelig. Et eksempel på dette kunne være tidspunktet, hvor der klippes fra Birte Tove der kysser en halvnøgen Kineser ned over maven, hvorefter der bliver klippet til en kogt Dansk pølse der pludselig stritter op i billedet. Efterfølgende bliver pølsen sensuelt spist af en kvinde med fyldige røde læber.

Der er masser af flotte billeder fra København i de glade 70’erer, og sjovt er det bestemt også at se skuespillere som Ulla Jessen og Poul Glargaard gi den gas på de hvide lagner. Poul Glargaard er specielt godt castet som en ubehagelig type, der er voldsom over for Birte Tove i en af de pornofilm, de skal indspille. Også Ole Søltoft er god i hans lille rolle som direktøren for et af de firmaer, der vil gøre en god handel med Kineserne.

Shaw Brothers studiet der står bag produktionen er kendt for deres mange Kung-Fu film, og Kineser på Sengekanten indeholder også et par kampscener, der ikke vil skuffe fan af den genre.

Som en sjov lille finesse kan det anbefales, at man ser godt på teksterne først i filmen. Her har de sjove Kinesere forsøgt at stave de Danske skuespillernavne rigtigt, hvilket ikke helt er lykkedes. Se om i kan genkende disse navne: Ole Soletoth, Ule Yeson, og ikke mindst Paul Glago.

Ekstramateriale.

Ekstramaterialet består af små lækkerbidder som Biografier og Filmografier over cast og crew. Billedgallerier med plakater og stills fra filmen. Trailers til Birte Toves andre produktioner, og et udmærket trailershow for Another World Entertainments andre udgivelser.

Ekstramaterialet får 3 stjerner ud af 6 mulige.

Billedet står flot, og det kinesiske lydspor er gengivet i Dolby Digital 2.0. Filmen kan ses med Danske, Svenske, Finske og Norske undertekster.

Kineser på sengekanten er venligst stillet til rådighed af Another World Entertainment.