Knight Rider – Sæson 1 – Boks 2

11. juni 2011 af David Lund

1 stjerner Skriv en kommentar KØB FILMEN HER

Knight Rider – Sæson 1 – Boks 2 billede

Den nye udgave af "Knight Rider" minder på ingen måde om den gamle.

Aaaah, hvem husker ikke den sleske David Hasselhoff med sit lækre hår og åbne læderjakke i 80’ernes ”Knight Rider”? Tilbage dengang var fascinationen af menneskelige maskiner stor, hvilket denne serie muligvis nok startede med den fantastiske bil K.I.T.T. Senere dukkede både ”Airwolf” og på det store lærred ”The Terminator” op, men ”Knight Rider” vil altid have en helt speciel plads i mit hjerte. Derfor så jeg igennem alle faresignalerne, da 2008 åbnede op for et reboot af denne serie. Jeg kan endda huske, at jeg roste valget af Val Kilmer som stemme på K.I.T.T. Desværre viste hvert et afsnit sig som en ulidelig affære. Væk var charmen, og tilbage stod en ganske ordinær fortælling pakket ind i små og ligegyldige kærlighedsforhold på K.I.T.T.’s team af efterforskere. Den var mildest talt fornærmende ringe, og det var jeg bestemt ikke den eneste om at synes, da publikum faldt fra som fluer, og serien kun overlevede en enkelt sæson af i alt 17 afsnit. Da jeg så hørte at Soul Media planlagde at udgive denne sæson, tænkte jeg at give den en chance mere. Måske var mine forventninger sat alt for højt, og måske gemte der sig lidt charme under den tilsyneladende ideløse overflade. Men ak nej - den nye udgave af ”Knight Rider” bliver desværre kun værre for hvert gensyn og hver en chance man giver den.

Vi er hermed nået til den anden og sidste boks af ”Knight Rider”, som består af i alt 10 afsnit fra afsnit 8-17. Hvert afsnit rammer omkring de 50 minutter, hvilket i alt bliver til omkring 8 timers spilletid. I de første 8 afsnit lærte vi vores team at kende, hvor hovedpersonen og styren af K.I.T.T., Mike Traceur, må siges at have den overordnede hovedrolle. I de sidste 10 afsnit kommer man en smule mere under huden på vores team, flere romantiske forhold opstår og falder fra hinanden igen og action samt humor danner rammerne for vores historie. Hvert afsnit kan ses individuelt, da udviklingen er minimal, og utrolig nem at følge med i. Mere objektivt kan det ikke siges. At Doug Liman (instruktøren af ”The Bourne Identity”) vil lægge sit navn til som executive producer på dette makværk, går udover min forstand. Ikke i seriens spilletid støder vi på en original ide, og vi kastes rundt i klicheerne f.eks. med en stakkels pengeløs pige i Las Vegas, der ”reddes” af en fra K.I.T.T.’s team og robotter der går amok. Det udføres tilmed med så lidt spænding og hurtig udførelse som overhovedet mulig, at man aldrig når at opleve nogen fare for teamet, der ellers utallige gange kvajer sig godt og grundigt. Tilføj elendigt skuespil fra alle leder og kanter og forfærdelige effekter, og man har svært ved at forklare, hvordan projektet i det hele taget fik en chance til at begynde med.

Det er simpelthen umuligt for mig, at give denne serie et positivt ord med på vejen. Der er da ufrivilligt komiske øjeblikke, og serien er skabt over en skabelon, der holder tempoet ved lige, men efter hvert afsnit føler man sig simpelthen så gennemgående tom indeni, som om man lige har fået frarøvet noget vigtig tid og blevet blot en lille smule mindre intelligent. Holder man virkelig meget af den gamle serie, så vil jeg langt hellere anbefale et gensyn med denne, om det så er 117. gang, eller en tur i helikopteren med ”Airwolf” – dette er kitsch, charme og kvalitet. 3 ting som denne nye serie sigter efter, men slet ikke rammer i nærheden af.

Ekstramateriale – 1/6

Der er intet ekstramateriale på denne udgivelse.

Titel: Knight Rider