En såkaldt kunstfilm af en af mestrene Roman Polanski, tager filmen sit udgangspunkt i to mennesker, der kommer kørende, velstillede i det daværende Polen, en mand Andrzej (Leon Niemczyk) og en kvinde, hans hustru, Krystyna (Jolanta Umecka), og vejen, forladt, det er søndag. Men pludselig star en ung mand, en baffer (Zygmunt Malanowicz) på vejbanen. Bilen nærmer sig, men manden bliver stående, og et spil er gået igang. Bilen bremser lige foran den unge fyr. Og efter et lille optrin, får han et lift. De skal ud at sejle, og som en selvfølge prajer Andrzej den unge til at komme med på turen. Han viser hurtigt hvem der star ved roret, og har et stort behov for at markere sin position. Den unge mand begynder langsomt at sætte sig imod. Og Krystyna, der går klædt i bikini, er med til at føre dette bratte bekendtskab ud af den luksuøse kedsomhed, ind i begærets sødmefulde og farlige spil. Hvem er katten og hvem er musen I denne psykologiske thriller.
”Kniven I Vandet” som blev oscarnomineret for bedste udenlandske film, og som blev startskuddet for polanski næste og første engelsksprogede film ”Repulsion” (”Chok”), og som siden hen har slået sit navn fast med adskellige klassikere som ”Rosemary´s Baby”, ”Chinatown”, ”Bitter Moon”, ”The Ninth gate” og ikke mindst ”Pianisten”.
I filmen ”Kniven I vandet”, hvor socialismen var et rødglødende element, er der politiske undertoner, der også gjorde at filmen blev bandlyst i sit hjemland, formår Polanski udfra en egentlig umiddelbar banal repliførelse, at skrue et fortættet drama op, på Hitchcockske manére, og med særdeles sublim kameraføring, står filmen stadig som særdeles seværdig. En ”enkel” opskrift på hvordan en thriller stykkes ud, og et kompetent velspillende besætning, hvoraf de to rent faktisk er amatører, blev filmen til på low-budget, og blev også skrevet på 3 dage. Det må være en ledetråd til Lars Von Triers nye dogme....
Stemmerne blev dog taget fra amatørenen, og eftersynkroniseringen af den unge mand stod Roman Polanski selv får, Krystyna har fået lagt stemme på af Anna Ciepielewska. Synkroniseringen står som ukrediteret.
Jolanta Umecka medvirkede kun i 2 film efterfølgende, hvor Zygmunt Malanowicz har medvirket i en del film.
Musikken står den spraglede jazzkomét Krzyzstof Komeda for, ganske enkelt fremragende ledsager til den glødende sort/hvid billeder.
Ekstra materiale er et bagkatalog af instruktøren samt de tre medvirkende.
Filmen er venligst stillet til rådighed af
Criterion Film.