Moderne skattejagt
I 1998 bliver den unge advokat Randy Schoenberg (Ryan Reynolds), på trods af sit nye attraktive job hos en af de største advokatfirmaer, headhuntet af Maria Altman (Helen Mirren) til at undersøge en prekær sag fra fortiden. 50 år efter Maria flygtede fra Wien til USA under 2. Verdenskrig ønsker hun at genvinde sin families retmæssige arv af kunstskatte, som blev konfiskeret af nazisterne, da de invaderede Østrig i 1938. Blandt disse kunstskatte gemmer sig Gustav Klimt’s berømte maleri ”Portræt af Adele Bloch-Bauer I” også kendt som ”Kvinden i guld”, der har en anslået værdi over hundrede millioner dollars.
Trods sin uerfarenhed tager Randy sagen og rejser med Maria til Østrig for at kræve retten til hendes familiearv. Men selvom de to har flere beviser for Marias retmæssige ejerskab, afviser de østrigske instanser deres krav. Selvfølgelig vil de ikke slippe ”Kvinden i Guld”, som hænger i Belvedere Galleri i Wien og som er blevet Østrigs kunstneriske vartegn. Nu begynder en historisk juridisk strid, der bringer Randy og Maria ind i en kamp mod det østrigske etablissement og USA's Højesteret.
Elliot Ness i kunstverdenen
Kvinden i Guld fortæller den sande historie om en jødisk kvindes kamp for at genvinde sin familiens ære og vinde den sidste kamp mod nazisterne, som i fortiden ikke kun stjal familiens kunst, men også tog hendes familie. ”Kvinden i Guld” er et maleri af Marias moster og selvom det virker som om, at hendes sag handler om penge, påstår Maria selv, at det handler om retfærdighed.
Filmen fortæller historien i to tider. Først og fremmest er det Maria og Randys juridiske jagt efter fortidens skatte og deres større og større indbyrdes respekt for hinanden. For det andet følger vi med jævne mellemrum Marias barndom under den tyske besættelse i Wien og hendes flugt til USA i flashbacks. Specielt den nervepirrende flugt fra Østrig er særdeles godt skruet sammen.
Selvom flashbackene er friske pust ind imellem det juriske tovtrækkeri, så kører de også en tand for meget på nostalgien og vemodet, tilbageblikket og minderne. Det bliver til sidst en smule udkørt og slidt, når Maria går gennem stuerne i hendes gamle barndomshjem til lyden af klassisk musik og mindes hendes familie.
Kvinden i Guld er en film, som holdes oppe den oscarvindende Helen Mirren og Ryan Reynolds præstationer og dens autentisk aura. Den bliver en smule for nostalgisk og vemodig, men fortæller en interessant historien om kunsttyveri og juridisk tovtrækkeri. Det er en oscarfilm, som desværre ikke er god til at blive nomineret.