Legenden Fra Dybet

12. december 2008 af David Lund

Legenden Fra Dybet billede

En af årets bedste familiefilm lider desværre under ujævnheder og manglen på originalitet.

Centreret omkring myten om Loch Ness uhyret under 2. Verdenskrig, virker ”Legenden Fra Dybet” allerede som en interessant fortælling, og det er den såmænd også. Drengen Angus venter forgæves på hans fars hjemkomst fra krigen, men en dag finder han et uudklækket æg på stranden, hvilket snart vil vise sig, at blive Angus’ nye og eneste ven. Desværre er den militærenhed der er udstationeret i hans hjem, for at holde øje med tyskernes ubåde, ikke helt enige i, at kræet ikke udgør en trussel. ”Legenden Fra Dybet” sniger sig af sted i et behageligt og troværdigt tempo, og lader sine karakterer udfolde sig langsomt, og dette er absolut filmens største force. Hvis man tager i mente de seneste mange eventyrfilm der er kommet ud i kølvandet på ”Ringenes Herre” trilogien, er tilfældet nemlig typisk det modsatte, så der er ingen tvivl om at ”Legenden Fra Dybet” har hjertet på rette sted, og hvis man ser bort fra filmens problemer, og lader sig rive med, får man en sød fortælling og god oplevelse med sig. Desværre kunne jeg ikke personligt abstrahere fra filmens mange ligheder med ”Befri Willy” der tematisk og endda i enkelte scener er identisk med ”Legenden Fra Dybet”, hvor især slutningen går fuldstændig overbord, og ødelægger en stor del af fornøjelsen for en hærdet filmelsker. Det anbefales derfor uden tvivl at efterlade hjernen og hukommelsen et andet sted, og tænke med hjertet imens filmen kører.

Instruktøren Jay Russell, der bl.a. også stod for den overraskende roste ”Ladder 49” for et par år siden, har dog bestemt styr på håndværket, for filmen emmer af en både indre og ydre skønhed manifesteret i kærlighed for filmens figurer og de underskønne billeder af Skotlands natur. Der bliver kælet for øjet, og selvom historien til tider springer over hvor gærdet er lavest, vil disse billeder uden tvivl rive dig ind i filmen. Med det sagt er skuespillet dog, på trods af en håndfuld fantastiske navne, ikke det helt store. Alex Etel som Angus virker ofte underligt fraværende, Brian Cox der spiller den gamle udgave af Angus virker som en parodi på sig selv og den ellers fantastiske Emily Watson træder aldrig rigtigt i karakter. Ben Chaplin er nok den der kommer nærmest godt skuespil, selvom hans karakter er noget svær at forstå.

”Legenden Fra Dybet” ender derfor som et løfte om noget bedre fra Jay Russell i fremtiden, hvilket jeg slet ikke er i tvivl om, at vi får. Filmen har hjerte og sjæl, men mangler lidt større bearbejdelse og løsrivelse fra sine inspirationskilder til at nå op til stjernerne, men Russell er da på vej. En sød film der desværre ender i glemmebogen alt for hurtigt på trods af sit hjerte, sine gode moraler og flotte billeder.

Ekstramateriale – 1/6

En lille håndfuld trailere og intet andet. Derimod er billede- og lydsiden rigtig flot.

SF/Fox.