Alain Getty (Laurent Lucas) designer og installerer automatiske overvågningssystemer til private hjem. Han har succes i sit job og er sammen med sin smukke unge kone, Bénédicte (Charlotte Gainsbourg) netop flyttet til den fashionable bydel Bel Air i det kaliforniserede Sydfrankrig.
Her har parret installeret sig i en mondæn villa og de lever et harmonisk og lykkeligt liv. Betragtet udefra er de det perfekte par, inderligt forelskede og ærlige og betænksomme overfor hinanden.
Men en dag er køkkenvasken tilstoppet, og da Alain får skilt afløbet af, finder han en mærkelig lille gnaver inde i røret – en lemming. Dyret hører naturligt til på den nordskandinaviske tundra, men denne lemming har tilsyneladende fundet vej til kontinentet og er på uforklarlig vis havnet i røret under vasken.
Samme aften kommer Alains chef, Richard Pollock (André Dussollier) og hans eccentriske kone Alice (Charlotte Rampling) til middag. Alain og Benedicte bliver vidner til et stormfuldt ægteskabeligt opgør, idet Alice beskylder sin mand for at være hende utro med en luder og kaster et glas vin i ansigtet på ham.
Næste dag opsøger Alice Alain på hans arbejde og prøver meget direkte at forføre ham. Hendes aparte opførsel kommer bag på Alain, som ikke helt kan modstå den modne kvindes erotiske tilnærmelser. Alice gør det klart, at hun ikke ønsker at lade sig skille fra sin mand, men hellere vil nyde fornøjelsen af at se ham lide, som hun – ifølge eget udsagn - selv har måttet lide gennem lang tid.
Ganske uventet opsøger Alice Benedicte og sår lus i skindpelsen ved at fortælle hende om Alains affære med sig. Hun klager over træthed og går ovenpå for at hvile sig. Da Alain kommer hjem fra arbejde, er Alice stadig ovenpå. Pludselig lyder et skud: Alice har skudt sig selv gennem hovedet med en revolver!
Gradvist strammes nettet om Alain, der mister psykologisk fodfæste og oplever et sandt mareridt, da hans virkelighedsbillede krakelerer. Han kan ikke mere skelne mellem drøm og virkelighed.
Snart involveres Alain i en dramatisk bilulykke, eller gør han? Er hans skønne kone utro med den ældre chef – og i så fald hvorfor? Er Alice virkelig død? Og hvorfor har Alain en uafrystelig fornemmelse af, at den lille lemming, som ganske uventet overlever sit ophold i køkkenvaskafløbet, er afgørende med til at erodere virkelighedens fundament?
Lagene skrælles gradvist af overfladens glansbilledfacade i Dominik Molls stramt komponerede sædeskildring/psykothriller, der overvejende vellykket balancerer en manifest - omend flertydig - suspenseintrige med eksistentielle problemstillinger af mere abstrakt-sociologisk art. Er mennesket et simpelt flokdyr, der retningsløst løber efter dem, der udstikker vejen, eller er mennesket et unikt individ, der selv former sin ydre virkelighed ud fra sine egne indre overbevisninger og motiver?
Og mere påtrængende: Er borgerskabets kontrollerede og rationelle mondænitet til fals for lidt udenomsægteskabelig sex?
Den franske instruktør Dominik Moll, der slog igennem med den lignende ”Harry – en ven i nøden” (2000), giver ingen letkøbte svar. Lemming er en elegant turneret og medrivende fortælling, der holder beskueren i en skruestik. Til sidst må man dog med beklagelse konstatere, at plottet mister lidt psykologisk plausibilitet og bliver mere metafysisk og symbolistisk, end godt er. Alle spillerne er eminente, ikke mindst Laurent Lucas som den hårdt prøvede hovedperson, samt altid veloplagte Charlotte Rampling, hvis kridhvide dødningemaske og mimik klæder spændingsplottets absurditeter.
Filmen præsenteres i anamorfisk 1.1:85-format. Kopien og farverne er fine.
Der er desværre ikke noget ekstramateriale på Pan Visions DVD udgivelse.
Filmen er venligst stillet til rådighed af:PAN Vision.