Les Misérables

28. september 2007 af Jan Mouritzen

Les Misérables billede

Victor Hugos udødelige historie om Jean Valjean og hans kamp mod uretfærdigheden kommer detaljeret og medrivende til live i denne klassikerfilmatisering fra 1978.

Til den europæiske litteraturs uomgængelige hjørnestene hører Victor Hugos episke
roman ”Les Misérables” (De elendige), som er filmatiseret et utal af gange.

Victor-Marie Hugo (1802-85) var en mand med mange interesser - digter, forfatter, dramatiker, maler og menneskerettighedsforkæmper. Hugo er sansynligvis den mest betydningsfulde eksponent for den romantiske bevægelse i Frankrig og én af de højest beundrede franske forfattere nogensinde. Hans berømteste værker er Notre-Dame de Paris (Klokkeren fra Notre Dame), der udkom i 1831, og så Les Misérables. Hugo var rystet over samtidens fattigdom og uretfærdighed og han brugte over 17 år på at forme denne episke fortælling, der første gang udsendtes i 1862. Bogen havde en enorm
indvirkning på det franske samfund; faktisk var den dagsordensættende, for nogle af de sociale temaer, den tog op blev behandlet i Den Franske Nationalforsamling.

Notre-Dame de Paris og Les Misérables er filmatiseret flere gange. Les Misérables blev første gang filmatiseret i 1935, og de senere versioner tæller film fra 1947, 1952, 1957, 1978, 1995 og 1998. Denne version er produceret i 1978 for det amerikanske TV selskab ITC Entertainment og var oprindeligt en miniserie med en samlet spilletid på 150 minutter. Den udsendte DVD version er nedklippet til 118 minutter, men det forstyrrer ikke i nævneværdig grad oplevelsen af det dramatiske handlingsforløb.

Handlingen indledes i Faverolles i Frankrig i 1796. Oprørt over at leve i armod og se sine børn sulte, stjæler skovhuggeren Jean Valjean (Richard Jordan) et brød. Men han tages til fange og idømmes fem års indespærring i det berygtede Toulon fængsel. Her bliver han brændemærket, lænket og sat til opslidende tvangsarbejde i stenbruddet.
Da en kammerat bliver fastklemt under et klippestykke, redder Valjean hans liv, men hans handlekraft bemærkes af den ufølsomme fangevogter Javert (Anthony Perkins), som funderer over, hvor denne fange finder sine fysiske og åndelige ressourcer.

Efter et mislykket flugtforsøg bliver Valjeans straf forøget med fem år, heraf tre måneder i isolationscelle. Årene går og en dag ser Valjean sit snit til at flygte igen, men atter fanges han og nu forlænges hans straf med yderligere ti års fængsel. Valjean sværger ved domsafsigelsen at dræbe Javert, som i hans øjne repræsenterer lovens ubøjelige vilje og umenneskelighed. Handlingen springer nu til 1815. Valjean har vansmægtet i fængslet i nitten år og er nu mere dyr end menneske. En dag lykkes det vitterligt Valjean at undslippe fængslet. Han finder ly og beskyttelse hos en følsom og næstekærlig biskop (Claude Dauphin, i en gribende præstation), som giver Valjean sine værdifulde sølvkandelabre i håbet om, at han vil angre sine synder og finde fred med sig selv. Valjean synker grædende i knæ over denne medmenneskelige gestus.

Fire år passerer og Valjean har under et nyt navn indtaget en borgmesterpost i den lille by Monteis sur Monteis. Men nu opsøges han af Javert, som er blevet forfremmet til politiinspektør. Gradvist bliver Javert klar over, at den agtværdige borgmester er den undvegne straffefange Jean Valjean, og han lægger en snedig fælde, der tvinger Valjean til at bekende sin sande identitet og sin fortid.

Denne klassikerfilmatisering er meget trofast over for Hugos murstensroman og der er gjort meget ud af at skabe et autentisk periodebillede via detaljer i kostumer og dekorationer. Den lidt anonyme skuespiller Richard Jordan har her en af sin karrieres bedste roller, og han udfylder den krævende hovedrolle som Jean Valjean med kraft og energi. Det er en fornøjelse at nyde Anthony Perkins’ determinerede spil i rollen som den sammenbidte politiinspektør Javert og generelt er Les Misérables garneret med en stjerneparade af solide engelske skuespillere: Cyril Cusack, John Gielgud,
Ian Holm, Flora Robson og Celia Johnson.

For alle der nyder et spraglende historisk drama om social uretfærdighed og kampen for at eksistere som humant menneske i en korrumperet tidsalder, kan Les Misérables varmt anbefales. Dette er ikke den ultimative filmatisering af Hugos roman (den ære må tilfalde Claude Lelouchs version fra 1995), men den underholder og engagerer i to timer. Mere kan man strengt taget ikke forlange.

Der er ikke noget ekstramateriale på SF/FOxs DVD, som præsenteres i det originale 1.1:33 format.

Filmen er venligst stillet til rådighed af:SF/Fox.

Titel: Les Misérables (De elendige)