Little Fockers

30. maj 2011 af Jesper Poulsen

Little Fockers billede

Tredje omgang fjollerier med Focker

Så har man igen bedt Ben Stiller om at fjolle rundt som Gaylord Focker – han foretrækker dog bare at hedde Greg. Staklen kæmper stadig for ikke at bringe sig i miskredit over for sin standhaftige svigerfar Jack Byrnes (Robert De Niro), hvilket ikke bliver let i denne omgang. Jacks hjerte er nemlig ikke længere så stærkt, og derfor tvinges Jack til at skue lidt ud i fremtiden. Har Greg det der skal til for at overtage rollen som Godfocker? Greg havner naturligvis i en lang række pinlige situationer, som kun kan misforståes og bringe miskredit ind på kontoen. Og da Pams (Gregs kone) gamle flamme Kevin Rawley (Owen Wilson) dukker op, bliver der pludselig magtkamp. Tilmed dukker Jessica Alba op som en sædvanlig lækker sag i rollen som Andi Garcia (ja, referencen er god nok), der har held til at få Greg udstillet som en fyr med hang til sidespring. Det er ikke lige frem noget der pleaser Jacks humør...

Ja, og så er der da et par indslag hvor de små Focker-børn har lidt replikker og gags, men slet ikke nok til at retfærdiggøre titlen Little Fockers. Klimaks indtræffer godt nok til de to tvillingers fødselsdagsfest, men det er Greg og Jack der ender i en slags Dødens Gab i boldhavet. Og så når Gregs forældre – spillet af Dustin Hoffman og Barbra Streisand – også lige at dukke op og blande sig. I mindre roller ses også Laura Dern (Jurassic Park, Vilde Hjerter) og Harvey Keitel (Thelma Og Louise, Pulp Fiction).

Er der så nok spas og løjer til at retfærdiggøre endnu et kapitel om alle Greg Fockers kvaler? Overhovedet ikke. Little Fockers er en tyndbenet omgang, hvor bananskraldshumoren er i højsædet. Det er klichéfyldt og påtaget skuespil, og der er ikke rigtig noget der får denne signatur bare en smule op af sædet. Manuskriptet virker ufuldstændigt og hullet – og er måske skrevet i al hast. Der er i hvert fald ikke noget der som sådan signalerer at en tredje omgang Focker var den brilliante idé, som hele verden havde brug for.

Hvis man bare var en smule fan af de to foregående film i serien, så vil man nok søge tilbage til disse. For Little Fockers byder simpelthen på alt for lidt, og ikke rigtig nogen drejning som gør det bare lidt interessant. Javist kan man se De Niro med en kanyle i tisse-Leif og et dertil hørende brøl, men så er det sådan set også det. Filmen kunne have været en hvilken som helst selvstændig film og ikke nødvendigvis en del af hvad der nu er Focker-trilogien. Det er vel sådan set både en styrke og en svaghed, men til syvende og sidst også en fallit-erklæring. Lad os håbe at legen stopper her – ellers kommer her et bud på en titel til film nummer 4. Old Fockers!

Både blu-ray disc'en og dvd'en vrimler med ekstra materiale. Alternative indledninger og slutninger, slettede scener, bag kulisserne etc. Nok at se til faktisk.

Filmen er venligst stillet til rådighed af Paramount Home Entertainment I/S.

Titel: Little Fockers